DAU. NATASHA (2020,RUS-NJE) - 7,5/10



"DAU. Natasha" samo je jedan od 15 filmova nastalih u sklopu multidisciplinarnog projekta "DAU" kojim je ruski avangardni filmaš Ilja Kržanovski odlučio objediniti film, umjetnost i antropologiju. Ovaj je segment premijerno prikazan u natjecateljskom programu festivala u Berlinu, gdje je "DAU. Natasha" odnosno direktor fotografije Jürgen Jürges dobio i Srebrnog medvjeda za nevjerojatan umjetnički dojam. Našla se ova nevjerojatno šokantna i zastrašujuće uvjerljiva drama koja nas vodi u Sovjetski savez za vrijeme Staljina i među prva 32 filma koji su kandidati za europski film godine, a iako je "DAU. Natasha" tek fragment višegodišnjeg projekta koji je zamišljen kao biografija sovjetskog fizičara i dobitnika Nobelove nagrade Leva Landaua (kojem je nadimak bio Dau pa od tuda očito i naziv filma i cijelog projekta), funkcionira ovo bez problema i kao zaseban film.

Originalna ideja Kržanovskog o snimanju biografskog filma o sovjetskom znanstveniku s vremenom jre prerasla u sveobuhvarnu studiju o ljudskoj prirodi, a u različitim fazama DAU-a sudjelovali su brojni umjetnici. Izgradio je on tako u ukrajinskom gradu Harkovu vjernu repliku stvarnog DAU instituta koja se prostirala na čak 12 tisuća kvadratnih metara i bio je to najveći filmski set u Europi. I ne samo to, bilo je to mjesto svojevrsne alternativne realnosti jer su u pune tri godine, od 2008. do 2011. godine, koliko je trajalo snimanje, ondje po nekoliko mjeseci živjeli glumci i svi ostali. Bio je to pravi socijalni eksperiment jer su svi ti glumci živjeli ondje i prije no što je krenulo snimanje i Kržanovski i njegov tim željeli su postići efekt da sve to djeluje stvarno. Kao da snimaju dokumentarac u stvarnom DAU institutu, a na kraju je snimljeno više od 700 sati materijala iz kojih su se poslije montirali filmovi.

Jedna od tih eksperimentalnih doku-drama je i "DAU. Natasha" u kojoj pratimo sudbinu djelatnice kantine u sklopu instituta, Nataše. Ova sredovječna i depresivna žena koja pravo ruski konzumira alkohol i stalno se svađa s mladom kolegicom Olgom, koja stalno zabušava na poslu, lijena je, a stariju kolegicu stalno provocira zbog života potraćenog na aferu s oženjenim tipom kojem ne pada na pamet zbog nje ostaviti obitelj. U bifeu u kojem one rade skupljaju se razni znanstvenici i sovjetski aparatčici, vojnici, policajci, špijuni i svi ostali koji rade na ili pri institutu. Jedne večeri nakon što će znanstvenici proslaviti postignute rezultate u eksperimentu s radijacijom koje je vodio francuski fizičar Luc, završit će Nataša i Olga na divljem tulumu sa svom tom ekipom. Bit će to onaj pravi ruski tulum uz masakriranje u alkoholu, nakon kojeg će Nataša završiti u krevetu s Lucom.

No, kako to u totalitarnim sustavima, posebno u Staljinovom SSSR-u zidovi imaju uši i ništa se ne može sakriti, tako će i Nataša završiti na ispitivanju kod tajnih službi kod sadističkog ispitivača Ažipa. I bit će to kulminacija ovog filma, opservacijske doku drame o životu u Sovjetskom savezu i u totalitarnim društvima uopće. Ne sjećam se kada sam gledao igrani film koji je djelovao tako uvjerljivo, kao da uopće nije film, već ovo zaista djeluje kao da je netko otputovao u tridesete, četrdesete ili pedesete kada se ovo događa, postavio skrivene kamere i imao uvid u život tih ljudi. Djelovalo je ovo čak i previše realistično za moj ukus, posebno kada je krenulo ispitivanje nesretne Nataše u tamnici. Vjerujem da ovo neće biti film za sve no Kržanovski i njegova suredateljica Jekaterina Oertel (inače make-up artistica) na nevjerojatan način uspjeli su postići i banalnost i grotesknost tadašnjeg života.

Sve ovo djeluje toliko stvarno da čak postaje i nestvarno pa tako nakon duge scene u kojoj Olga i Nataša pričaju o svojim dosadnim životima, odlazimo u srce instituta gdje se pod vodstvom Luca upravo provodi bizarni gotovo okultistički eksperiment u kojem goli dobrovoljci ulaze u nekakvu piramidu, gdje su potom podvrgnuti radijaciji. Luc i direktor instituta ne skrivaju oduševljenje rezultatima ovog suludog eksperimenta pa svi skupa odlaze u kantinu gdje se potom ubijaju u alkoholu, gađaju ribama, padaju po podu, povraćaju jedan po drugom. Bio je ovo sve samo ne običan film, definitivno jedan od najčudnijih koje sam gledao u posljednje vrijeme, no film je to koji uz svu šokantnost, povremenu repetitivnost, sporost i dužinu (135 minuta) itekako ima smisla. Bio je ovo filmski eksperiment u pravom smislu te riječi i bez obzira što je "DAU. Natasha" nevjerojatan i zaista uznemirujuć film, mislim da ću ostale dijelove ovog projekta ipak zaobići.

Primjedbe