DE PATRICK (2019,BEL) - 7,5/10



Ako ste možda mislili da ste vidjeli filmove koji se zbivaju u najneobičnijim i najbizarnijim okruženjima, ova belgijska crnohumorna egzistencijalistička drama najbolji je dokaz da ipak niste! Radnja filma "De Patrick" odvija se u nudističkom kampu u šumi kraj jezera, a glavni junak debitantskog dugometražnog filma Tima Mielantsa, za koji je dobio i nagradu za najboljeg režisera na festivalu u Karlovym Varyma, 38-godišnji je Patrick, sin upravitelja kampa. Iako je već na pragu četrdesetih, čudni i povučeni Patrick još uvijek živi s roditeljima, slijepom majkom i bolesnim ocem koji je bog i batina kampa. Patricka svi znaju, no nitko ga osim njegovih roditelja previše ne voli (osim supruge jednog kampera s kojom se povremeno onako čisto mehanički seksa u svojoj radionici, koja mu je ujedno soba). Djeluje on kao potpuni bezveznjak, neambiciozan tip, kojem je potpuno svejedno sve ono što se oko njega događa i ni ne trudi se nešto promijeniti.

Njegov otac Rudy ionako određuje sve što se u kampu događa, a nakon što Patrickov bolesni otac umre, njemu će pripasti zadaća da bude upravitelj kampa. No, umjesto da bude zabrinut, tužan ili potresen zbog ipak iznenadnog odlaska njegovog oca, Patrick koji je do sada bio svojevrsni domar, potpuno se počeo gubiti jer je izgubio čekić! Gdje je nestao jedan od čekića iz njegovog kompleta, pitanje je kojim maltretira sve one koji ljetne mjesece provode u kampu, a pokazao se "De Patrick" i kao najuvrnutiji "Whodunit" film koji sam valjda ikada gledao. Ma sve je u ovom filmu potpuno uvrnuto, apsurdno, bizarno, groteskno, čak i bizarno i pomalo morbidno smiješno. Od glavnog lika, šutljivog samotnjaka i asocijalnog čudaka koji se i ponaša, a i izgleda kao jedan od onih serijskih ubojica u nastajanju, pa praktički do svih ostalih gostiju u kampu čiji se pimpeki hladno klate pred kamerama.

Iako su svi ti likovi cijelo vrijeme potpuno goli, što zapravo i ne bi trebalo čuditi jer mjesto radnje je ipak nudistički kamp, nakon nekog vremena na to kao da se gledatelj navikne, a kod Patricka će gubitak čekića izazvati pravu egzistencijalnu krizu. Sumanuta potraga za čekićem kao da će za njega biti neki poremećeni nadomjestak za realiziranje činjenice da je ostao bez oca i da bi on sada trebao preuzeti odgovornost. No, odgovornost je očito nešto od čega je ovaj freak cijelog života bježao, a dok će se on svim silama truditi saznati tko je i zašto uzeo njegov čekić, netko bi mogao pokušati od njega preuzeti kamp. Ideja da Patrick vodi kamp ionako je svima strana i svi vjeruju da je on za nešto takvo nesposoban, a možda i nisu daleko od istine.


S vremenom će sve ovdje postajati još bizarnije, apsurdnije, a traganje za čekićem Patricka će dovesti do potpunog ludila. Iako je Mielantsu ovo bio prvi cjelovečernji film, brusio je on godinama formu režirajući serije i u Belgiji, ali i u SAD-u, odnosno Engleskoj (Peaky Blinders, The Terror), snimio je ovaj flamanski filmaš zanimljiv, neobičan i originalan psihološki triler. Pravo iznenađenje je i glumac kojeg smo do sada najčešće imali priliku gledati kao nekog opakog tipa, Kevin Janssens koji je za ulogu Patricka izveo nevjerojatnu transformaciju. Cijeli je ovaj film, čija je radnja, čini mi se, smještena u osamdesete godine, zapravo i moćna društvena satira jer iako su svi likovi odnosno gosti kampa ovdje fizički ogoljeni, svi oni jako puno toga skrivaju.

Bez imalo srama i obzira, miješaju se oni u tuđe živote, spletkare i rade jedni protiv drugih, podmeću, ogovaraju i zapravo su sve to iskompleksirani, nesretni i nerealizirani ljudi, koji su od životnih neuspjeha pobjegli u šumu. Jednako koliko ga ne mogu smisliti, toliko kao i da zavide Patricku na njegovoj neambicioznosti, nezanimanju za svijet oko sebe i voljeli bi da i sami mogu tako funkcionirati. Od početka pa do posve neočekivanog finala ovog nadrealnog i apsurdnog filma, ugođaj je nevjerojatno bizaran i čudan, no svejedno je bilo ovo barem jednako toliko zabavno i otkačeno. 

Potraga za izgubljenim čekićem kod Patricka će se pretvoriti u potpunu opsesiju, a ubrzo će on sa svojim ponašanjem cijeli kamp u kojem će se pojaviti i neki sumnjivi tipovi, pretvoriti u potpuni kaos. Uz Janssensa, koji je ovdje šef parade, u epizodnim ulogama pojavljuju se tu i Novozelanđanin Jemaine Clemet (zajedno s Taikom Waititijem proslavio se filmom "What We Do In the Shadows") te Nizozemci Jan Bijvoet (koji je podjednako bizarro ulogu poput Patricka imao u "Borgmanu", a pamtimo ga i iz "Embrace of the Serpent" i kao ruskog vojvodu Leona iz "Peaky Blindersa") i mlada Hannah Hoekstra.

Primjedbe