MOFFIE (2019,JAR) - 8/10



Vodi nas ova ratna drama u Južnu Afriku 1981. godine. Vrijeme je to kad je apartheid na vrhuncu, a Južna Afrika se i uplela u konflikt sa susjednom Angolom u kojoj su u građanskom ratu u ofenzivi komunistički revolucionari. Svi zdravi i naravno bijeli Južnoafrikanci stari između 16 i 60 godina dužni su odraditi dvogodišnji vojni rok, a poziv je upravo stigao tinejdžeru Nicholasu (odlični debitant Kai Luke Brummer). I djeluje on povučeno, pristojno, potpuno drukčije od ostatka njegovih vršnjaka koje će upoznati u vlaku za vojni kamp. Dok svi ti mladići koje probijaju hormoni i pubertet divljaju po vlaku, jedan čak i iskače iz vlaka kako bi napao crnca kojeg je zamijetio uz prugu, Nicholas je svjestan da se baš i neće tako lako uklopiti u tako mačističko i testosteronima nabijeno okruženje kao što je vojska.

Vrlo brzo postat će nam jasno da Nicholas ima potisnute homoseksualne sklonosti, no svoje preferencije on će skrivati jer je svjestan što bi se dogodilo kad bi se to otkrilo. Dva ročnika u njegovoj klasi uhvaćena su pod tuševima pa su nakon batina poslani u ludnicu, a narednik pred cijelim strojem galami da je homoseksualizam gori od karcinoma i gotovo opasniji od crnaca i komunista. I iz jedne epizode iz Nicholasovog djetinjstva saznat ćemo da se on cijelog života skriva, srami se onog što je i pretvara se kako bi se uklopio u ostatak društva. No, to potiskivanje i skrivanje, eksplodirat će baš ondje gdje bi najmanje trebalo i gdje je najopasnije, u vojsci, gdje će se upustiti više u platonsku, nego u stvarnu vezu s kolegom ročnikom, a bit će to za njih obojicu opasnije i od crnaca i od komunista s druge strane granice.

Iako sam se pomalo pribojavao da bi "Moffie" (što bi se prevelo kao tetkica) mogao biti aparthejdski "Brokeback Mountain", bilo je ovo više na tragu "Full Metal Jacketa" pošto je u prvom planu suludi vojnički dril i ispiranje mozga svih tih mladića, koji će za kraj vojnog roka za nagradu završiti i na ratištu. Snimio je sve bolji južnoafrički filmaš Oliver Hermanus (The Endless River) ovu dramu s puno stila, a kao predložak mu je poslužio autobiografski roman Andrea Carla van der Merwea. Premijerno je "Moffie" prikazan u programu Horizonti festivala u Veneciji, potom i na brojnim drugim svjetskim festivalima, a sjajno ovaj film prikazuje određeno mjesto i trenutak u povijesti i to kroz oči pojedinca.

Uspio je Hermanus postići finu, nježnu poetiku i svijet koji promatramo iz perpektive glavnog lika kao da je sušta suprotnost svemu onome što ga okružuje. Dok je oko njega nasilje, zatucanost, mržnja, dok nadređeni svim tim klincima ispiru mozak religijom i mržnjom prema crncima, komunistima i svima koji su drukčiji, Nicholas svijet kao da gleda drugim očima. On se jednostavno ne uklapa u svo to ludilo, no strah i svjesnost od onoga što mu se može dogoditi, ne dopuštaju mu da bude ono što je. Zbog toga će se on prepustiti i postati jedan u nizu sirovih vojnika koji slijepo izvršava naređenja i sluša što mu se kaže. I kamera dobrim dijelom utječe na taj pomalo kontradiktoran i konfliktan ugođaj filma jer "Moffie" je uglavnom snimam kamerom iz ruke, a u prvom planu često su lica. Na licima odlično raspoznajemo raspoloženje među svim tim mladim ljudima koji vjerojatno nisu mogli ni zamisliti što će ih to snaći kada im se mladost prekine vojnom obukom koja nerijetko prelazi granice torture i sadizma.

Primjedbe