PICKUP ON SOUTH STREET (1953,SAD) - 8/10


Donio je ovaj hladnoratovski film-noir Brončanog lava za režiju u Veneciji američkom scenaristu / redatelju Samuelu Fulleru, zanimljivom filmašu koji je nakon razlaza s vodećim američkim studijima krajem pedesetih počeo snimati filmove u nezavisnoj produkciji. Ipak, prva polovica pedesetih za Fullera je djelovala prilično obećavajuće i snimao je on tada na veliko za velika studija i izgledalo je neko vrijeme da bi se mogao prometnuti u jednog od vodećih američkih filmaša. To se nikada nije dogodilo, iako ga se danas smatra iznimno utjecajnim autorom, a recimo Quentin Tarantino i Jim Jarmusch uvijek su isticali Fullera kao jednog od uzora. "Pickup on South Street" bio je jedan od filmova koje je snimio dok je izgledalo da je ispred njega velika studijska karijera, a gotovo tipična noirovska priča ovdje je začinjena hladnoratovskim, špijunskim dodatkom.

Kraj četrdesetih i početak pedesetih u Americi je obilježio i tzv. lov na vještice, odnosno obračun sa stvarnim i izmišljenim komunistima, a posebno se tu na udaru našla i filmska industrija. Brojni filmaši našli su se na crnim listama jer su u mladosti bili članovi komunističke partije ili ih je pak netko samo prijavio kako bi sebe izvukao. Čuveni lov na vještice krenuo je sa istragama koje je pokrenuo senator Joseph McCarthy, a strah da će komunisti i sovjeti pokušati uništiti američki način života, očigledno je u to vrijeme bio izniman. Strahovali su ljudi od zlog komunizma, svatko je bio sumnjiv, svi su bili potencijalni špijuni, a sasvim slučajno u mrežu međunarodne špijunaže uplest će se i glavni junak ovog filma.

Skip McCoy (Richard Widmark kojeg se mnogi možda najbolje sjećaju kao Jima Bowiea u čuvenom "Alamu") je sitni kriminalac i džepar koji je upravo izašao iz zatvora. Očito je to nepopravljiv tip jer već u uvodnim scenama u prepunom vlaku ukrast će on torbicu šarmantne Candy (Jean Peters). Ispostavit će se da je umjesto novca, Candy u torbici imala supertajni mikrofilm s državnim tajnama koji je po njoj poslao njezin partner, komunistički špijun. Ni ne znajući što je zapravo ukrao, Skip će se naći u velikoj opasnosti jer će mu za petama uskoro biti ne samo komunisti, već i više opasnih razbojnika. Za to vrijeme i Candyin život će se naći u opasnosti te će i ona pokušati doći do mikrofilma. Ova tipična noirovska femme fatale do mikrofilma će se pokušati dokopati zavođenjem džepara, no negdje putem će pasti na njegov šarm i zaljubit će se u njega.

Zanimljiv detalj je da je ovaj film jako razljutio tadašnjeg ozloglašenog direktora FBI-ja J. Edgara Hoovera, kojeg je smetalo što glavni protagonist odnosno Skip nije prikazan više patriotski. Tražio je Hoover od Fullera i šefa studija Darryla F. Zanucka da se to u filmu promijeni, no Fuller za to nije htio čuti, što je dovelo do zahlađenja odnosa između FBI-ja i studija 20th Century Fox te su sve reference na FBI na brzinu maknute iz promocije filma. Zanimljivo je i da su neko vrijeme za glavnu žensku ulogu konkurirale Marilyn Monroe i Ava Gardner, no Fuller ih nije htio u svom filmu jer su izgledale preglamurozno za ulogu uličarke Candy. "Pickup on South Street" je u svoje vrijeme izazvao i određene kontroverze zbog za to doba dosta žestokog nasilja, no za današnje standarde, ovo je ipak tipični film prve polovice pedesetih. Zanimljivi i šarmantni triler, s kojim neće promašiti svi oni koji vole filmove iz tog razdoblja. 

IMDB LINK 

Primjedbe