PROXIMA (2019,FRA) - 7/10


Sarah Loreau (Eva Green) jedna je od tri člana međunarodnog svemirskog tima koji se upravo sprema krenuti na dugotrajne putovanje kojem je cilj istraživanje Marsa, no više nego puta u nepoznato, ona strahuje od činjenice da će njena osmogodišnja kćer Stella za to vrijeme zaboraviti tko je zapravo ona. Sarah je samohrana majka i inženjerka u francuskoj svemirskoj agenciji koja je od malena sanjala o putu u svemir, a sada kada bi joj se ti snovi trebali ostvariti, ona je u užasavajućim dvojbama. I tijekom priprema za misiju na Mars ona shvaća kako se sve više udaljava od svoje kćeri koju je ostavila na čuvanje svom bivšem mužu Nijemcu Thomasu (Lars Eidinger) također inženjeru, a sve više počinje o sebi razmišljati kao sebičnoj osobi spremnoj nanijeti nevjerojatne traume vlastitom djetetu samo kako bi ispunila svoje snove i ambicije. I vidjet ćemo kako je osmogodišnjoj klinki, bez obzira koliko ona inteligentna i bistra za svoje godine, teško shvatiti da je majka napušta zbog nečega za nju dosta apstraktnog i neshvatljivog, a sve više je to jasno i Sarah.

Uz sav stres, pritisak i očekivanja koje donosi činjenica da je ona jedina žena u međunarodnom timu u kojem su i Amerikanac Mike (Mat Dillon) te Rus Aleksej (Anton Očevskij), pripreme u lansirnoj stanici u Kazahstanu iziskuju užasne fizičke napore. Svo to vrijeme Sarah kao da se i dalje lomi i kao da samu sebe pokušava uvjeriti da će njeno izbivanje biti samo određenog roka odnosno neće je biti oko godinu dana, no itekako je svjesna da je to putovanje u nepoznato iznimno opasno, a to jako dobro instinktivno osjeća i njena kćer. Tematski me pomalo "Proxima" podsjetila na priču nedavne američke mini-serije "The First" u kojoj je Sean Penn glumio šefa astronautskog tima koji se sprema na Mars i u kojoj pratimo njegovu osobnu unutarnju borbu s vlastitim demonima i izravnavanje računa s prijateljima i članovima obitelji koji ostaju na Zemlji.

U sličnoj situaciji je i Sarah, koja je ktome i žena te se osjeti ovdje i pomalo feministički štih, ali i vidljivo je kako činjenica da zbog toga što je žena, uz to i jako lijepa žena, u pretežito muškom svijetu i društvu, mnogi na nju gledaju ili s podsmjehom ili se prema njoj ponašaju pomalo patronizirajući i omalovažavajući. I preko svega toga ona je spremna prijeći, no razdvojenost s kćeri i spoznaja da pokraj nekog stvarnog kome je prijeko potrebna, ona mora odlaziti u nepoznato, ni ne znajući hoće li se vratiti, u nju će unijeti strašan psihološki nemir i dilemu. "Proxima" se ispostavio više kao psihološka drama, nego kao neki svemirski SF jer u prvom planu su ovdje upravo unutarnje borbe i glavne junakinje. Scenaristica i redateljica Alice Winocour zablistala je 2015. godine kada je po vlastitom scenariju režirala psihološku triler - dramu "Disorder" s Diane Kruger i Matthiasom Schonnaertsom, a još bolje je prošao film "Mustang" za koji je napisala scenarij zajendo s Demiz Gamze Ergűven.

Ta je drama o odgoju djevojaka u Turskoj dogurala i do nominacije za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja, a Winocour je snimila još jednu fino izbalansiranu, emotivnu dramu u kojoj opet kao da se bavi karakternim studijama žena koje su se našle u škripcu između profesionalnih obveza i privatnog života. Situacija je sada teža jer profesionalna zadaća od glavne junakinje traži odlazak sa Zemljine površine, a iako smo sadržaje sličnih tematika i ranije imali priliku gledati, za i više nego solidno funkcioniranje ovog filma dobrim dijelom je zaslužna glavna glumica. Iako se neko vrijeme spominjalo da bi glavna uloga opet trebala pripasti Diane Kruger, Winocour se odlučila na Green, koja je zaista izvanredna u ulozi žene koja se sprema u svemir i ne smije pokazati ono što se zaista događa s njom i prema van mora glumiti da je sve u redu, a zapravo se raspada. 

Primjedbe