Bila je ovo još jedna u nizu biografskih drama
koje su visoko ciljale i gotovo potpuno promašile, a ovaj puta imamo priliku
pobliže upoznati lik i djelo čuvene poljsko - francuske fizičarke i kemičarke
Marie Curie. "Radioactive" je možda i najbolji primjer kako je
nezahvalno raditi biografske filmove češće o poznatim, a rjeđe nepoznatim
ljudima i koliko je obično pogrešan koncept kad se u dva sata pokuša natrpati cijeli
nečiji život. Tako nešto uspije profunkcionirati jako, jako rijetko, a jedan od
problema kod biografije prve žene koja je dobila Nobelovu nagradu i koja je s
mužem Pierreom Curiem otkrila radioaktivnost, u tome je što su fizika i kemija
za dobar dio gledatelja čista apstrakcija. Eto, i ja sam jedan od onih koje
fizika, kemija pa i matematika nikad nisu posebno zanimali u školi, no neke
osnovne koncepte ipak poznajem i mogu razumijeti o čemu se tu radi. Naravno,
ako se ne ide previše u detalje.
I svima nam je valjda jasno da kemijanje baš i
nije pretjerano filmično zvanje jer prosječni nestrpljivi i nekoncentrirani
gledatelj koji jednim okom prati film, a drugim okom gleda svoj pametni
mobitel, vjerojatno i ne zna tko je bila Marie Curie i zašto je ta žena važna.
Dao bih se kladiti da kad bih izašao na ulicu i napravio anketu među slučajno
odabranim prolaznicima da više od polovice njih ne samo da ne bi znalo tko je
Curie, već ne znaju ni što je radioaktivost. U takvim situacijama kada se rade
filmovi o nečemu što je dobrom dijelu ljudi apstraktno, filmaši često znaju
upasti u zamku pretjeranog objašnjavanja i didakticiranja, a to se dogodilo
prvo scenaristu Jacku Thorneu, a potom i redateljici Marjane Satrapi.
Ova Iranka se 2007. godine proslavila animiranim
filmom "Persepolis", koji je bio nominiran i za Oscara, no ovaj puta
kao da se potpuno pogubila. Uz cijeli život slavne znanstvenice koji je na
kraju utrpan u "Radioactive", ritam i tempo filma konstantno su
razbijani upravo tim pretjeranim objašnjavanjem i uvođenjem gledatelja u tajne
fizike, kemije i svega ostalog čime se bavila gospođa rođena u Varšavi kao
Maria Skodolowska. Kao da se ni scenarist, ni redateljica nisu mogli odlučiti
hoće li raditi biografiju koja kao da je napisana po članku s Wikipedije ili će
raditi karakternu studiju, psihološku dramu o ženi koja se probijala u tipično
muškom svijetu i ženi kojoj je voljeni muž zapravo preoteo svu slavu.
Pokušavajući spojiti te dvije opcije, Thorne, a potom i Satrapi na kraju su
snimili krajnje dosadnu, povremeno iritantnu i nepovezanu biografiju koja ne
funkcionira niti na jednoj razini.
I to je velika šteta jer žena poput Marie
Curie zaslužuje kvalitetan film i valjda će ga netko u budućnosti uspjeti i
snimiti. Čak ni nadahnuta gluma Britanke Rosamund Pike koja je utjelovila Curie
u dobi od valjda 20 pa do 66 godina kada je i umrla, nije uspjela spasiti ovu
zaista prenatrpanu i predocirajuću biografiju. Naravno da ima
"Radioactive" i nešto pozitivnih strana jer uspjelo se ipak ovdje
barem donekle prikazati kroz što je sve ova žena morala prolaziti i kako je znanstveni svijet na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće zapravo bio okrutan prema
ženama. Plus je svakako i solidan prikaz dvojbe koji je u Curie izazivala
spoznaja da nije nemoguće da je njeno otkriće donijelo podjednako lošeg, koliko
i dobroga. Jasno da je ovo film i sa snažnim feminističkim štihom i
feminističkom porukom o ravnopravnosti i uključivosti, no nažalost sve je to
ostalo zasjenjeno natrpavanjem faktografskih detalja.
Primjedbe
Objavi komentar