RADIOACTIVE (2019,GBR) - 6/10



Bila je ovo još jedna u nizu biografskih drama koje su visoko ciljale i gotovo potpuno promašile, a ovaj puta imamo priliku pobliže upoznati lik i djelo čuvene poljsko - francuske fizičarke i kemičarke Marie Curie. "Radioactive" je možda i najbolji primjer kako je nezahvalno raditi biografske filmove češće o poznatim, a rjeđe nepoznatim ljudima i koliko je obično pogrešan koncept kad se u dva sata pokuša natrpati cijeli nečiji život. Tako nešto uspije profunkcionirati jako, jako rijetko, a jedan od problema kod biografije prve žene koja je dobila Nobelovu nagradu i koja je s mužem Pierreom Curiem otkrila radioaktivnost, u tome je što su fizika i kemija za dobar dio gledatelja čista apstrakcija. Eto, i ja sam jedan od onih koje fizika, kemija pa i matematika nikad nisu posebno zanimali u školi, no neke osnovne koncepte ipak poznajem i mogu razumijeti o čemu se tu radi. Naravno, ako se ne ide previše u detalje.

I svima nam je valjda jasno da kemijanje baš i nije pretjerano filmično zvanje jer prosječni nestrpljivi i nekoncentrirani gledatelj koji jednim okom prati film, a drugim okom gleda svoj pametni mobitel, vjerojatno i ne zna tko je bila Marie Curie i zašto je ta žena važna. Dao bih se kladiti da kad bih izašao na ulicu i napravio anketu među slučajno odabranim prolaznicima da više od polovice njih ne samo da ne bi znalo tko je Curie, već ne znaju ni što je radioaktivost. U takvim situacijama kada se rade filmovi o nečemu što je dobrom dijelu ljudi apstraktno, filmaši često znaju upasti u zamku pretjeranog objašnjavanja i didakticiranja, a to se dogodilo prvo scenaristu Jacku Thorneu, a potom i redateljici Marjane Satrapi.

Ova Iranka se 2007. godine proslavila animiranim filmom "Persepolis", koji je bio nominiran i za Oscara, no ovaj puta kao da se potpuno pogubila. Uz cijeli život slavne znanstvenice koji je na kraju utrpan u "Radioactive", ritam i tempo filma konstantno su razbijani upravo tim pretjeranim objašnjavanjem i uvođenjem gledatelja u tajne fizike, kemije i svega ostalog čime se bavila gospođa rođena u Varšavi kao Maria Skodolowska. Kao da se ni scenarist, ni redateljica nisu mogli odlučiti hoće li raditi biografiju koja kao da je napisana po članku s Wikipedije ili će raditi karakternu studiju, psihološku dramu o ženi koja se probijala u tipično muškom svijetu i ženi kojoj je voljeni muž zapravo preoteo svu slavu. Pokušavajući spojiti te dvije opcije, Thorne, a potom i Satrapi na kraju su snimili krajnje dosadnu, povremeno iritantnu i nepovezanu biografiju koja ne funkcionira niti na jednoj razini.

I to je velika šteta jer žena poput Marie Curie zaslužuje kvalitetan film i valjda će ga netko u budućnosti uspjeti i snimiti. Čak ni nadahnuta gluma Britanke Rosamund Pike koja je utjelovila Curie u dobi od valjda 20 pa do 66 godina kada je i umrla, nije uspjela spasiti ovu zaista prenatrpanu i predocirajuću biografiju. Naravno da ima "Radioactive" i nešto pozitivnih strana jer uspjelo se ipak ovdje barem donekle prikazati kroz što je sve ova žena morala prolaziti i kako je znanstveni svijet na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće zapravo bio okrutan prema ženama. Plus je svakako i solidan prikaz dvojbe koji je u Curie izazivala spoznaja da nije nemoguće da je njeno otkriće donijelo podjednako lošeg, koliko i dobroga. Jasno da je ovo film i sa snažnim feminističkim štihom i feminističkom porukom o ravnopravnosti i uključivosti, no nažalost sve je to ostalo zasjenjeno natrpavanjem faktografskih detalja. 

Primjedbe