THE OTHER LAMB (2019,SAD) - 5/10



Nakon što je posljednjih godina u domovini snimila nekoliko zanimjivih filmova (Body, Mug, In the Name Of), Poljakinja Malgorzata Szumowska snimila je i prvi film na engleskom jeziku. Snimljen je "The Other Lamb" u američko - irsko - belgijskoj produkciji i bio je to prvi film koji Szumowska nije snimala po scenariju koji je napisala u tandemu s dugogodišnjim kompanjonom Michalom Englertom. No, Englert, koji je prvenstveno snimatelj i direktor fotografije, također je ovdje dao svoj pečat upravo kao snimatelj filma, a baš fotografija, ugođaj, zanimljivo okruženje i scenografija možda su i najveće pozitive ovog arty ušminkanog hororčića. Nažalost, bio je ovo još jedan u nizu onih vizualno upečatljivih i ušminkanih filmova kojima se na taj način pokušala prebaciti pažnja sa činjenice da je priča ovdje suštinski dosta prazna i razvučena.

I to je velika šteta jer filmovi koji se bave tematikom religijskih kultova i sličnih misterioznih organizacija obično mi već u startu izazivaju barem poluerekciju, no bio je ovaj film tim više veliko razočaranje. Selah (Raffey Cassidy, kćer Colina Farrella i Nicole Kidman u kultnom Lantimosovom "Killing of a Sacred Deer") je djevojka koja se rodila i odrasla u ženskom kultu koji obitava u kolibi u šumi. Naravno da je na čelu tog ženskog kulta muškarac, karizmatični lider kojeg svi nazivaju Pastirom (Nizozemac Michiel Huisman) i koji je zapravo partner svim svojim sljedbenicama. One su strogo podijeljene na majke i kćeri (što se događa s muškom djecom?) i svake večeri on jednoj majci iskazuje počast tako što je odvlači u svoju postelju, a jasno da on jako dobro zna kada se koja kćer pretvara u majku odnosno kada dobije prvu menstruaciju.

Dobri Pastir tada i kćeri počinje nagrađivati svojom naklonošću, a upravo u trenutku te, figurativno rečeno, transformacije između djevojčice u ženu, naći će se i Selah. Paralelno s tim ona počinje propitkivati svoju vjeru i smisao cijele te zajednice u kojoj je vojska žena podčinjena očitom sociopatu i manipulatoru, a na to će utjecati i susret s jednom Pastirovom bivšom ženom koja je završila u svojevrsnom izgnanstvu. Situacija će se dodatno zakomplicirati kada policija rastjera članove kulta s trenutačnog prebivališta i svi oni će se pod vodstvom Pastira zaputiti u potragu za novim boravištem, a Selah će putem prelomiti da je vrijeme za okretanje nove stranice u životu.

Daleko najslabija karika ovog vizualno upečatljivog, ali dosta plitkog i preočitog filma je zaista površni i prazni scenarij izvjesne C. S. McMullen, koji je tek u rijetkim trenucima davao nagovještaj da bi se nešto izvan očekivanih okvira moglo početi događati. Kako je sama Szumowska opisala film nakon premijere na festivalu u Torontu, "The Other Lamb" predstavlja mračni krik protiv patrijarhata i od prve scene ovdje je jasno da to film sa snažnim feminističkim štihom. Iako je ideja bila jako dobra i iako je bilo tu puno potencijala, najveći problem bio mi je ovdje užasavajuće spori ritam filma, kao i što suštinski tu nismo dobili baš ništa novoga.

Primjedbe