CHERRY (2021,SAD) - 7/10


 

Iako u pravilu izbjegavam filmove o superjunacima, nema zbora da su ljudi koji rade takve filmove majstori svog zanata. Već gotovo čitavo desetljeće braća Joe i Anthony Russo režiraju filmove o superjunacima kao što su "Kapetan Amerika" i "Avengersi", a da su pravi zanatlije i iznimno sposobni režiseri potvrdili su oni i ovom krimi dramom. Kako bi rekli montipajtonovci - And Now, Something Completely Different jer "Cherry" je ozbiljna, teška priča o mladom vojniku koji se iz rata u Iraku vratio sa žešćim PTSP-om te je potom zaglavio u ovisnostima i u kriminalu. Snimljen je ovaj film prema poluautobiografskom romanu iračkog veterana Nicholasa Walkera, a bezimenog junaka ovog filma kojeg znamo samo po nadimku Trešnjica koji je zaslužio u ratu, utjelovio je mladi britanski glumac Tom Holland (Spider-Man, The Devil All the Time).

Iako sam spomenuo da je očito da su složna braća vrsni majstori svog zanata ili režije, nekako mi se čini da su ovaj film malo i prerežirali i dogurali ga do ruba kiča te je vizualno i stilski «Cherry» djelovao pomalo neuravnoteženo u odnosu na ono što je zapravo suština ove priče – unutarnja drama u liku koja će ga pogurati na krivu stranu. U početku mi se činilo da je stilski uzor ovog filma bio legendarni "Goodfellas" Martina Scorsesea jer braća Russo na identičan način otvaraju ovu priču. In medias res upoznajemo Cherryja kao pljačkaša banaka 2007. godine, a potom nas on kao narator upoznaje sa svojom životnom pričom koja kreće četiri godine ranije dok je bio još 19-godišnji student u Clevelandu. I djeluje on kao prosječni mladić koji će se u vojsku prijaviti gotovo ih hira i osvete, nakon što njegova djevojka Eily (Ciara Bravo) obznani da ide studirati u Montreal. Kad Cherry shvati da je donio pogrešnu odluku, već će biti kasno i već će biti u kampu koji nevjerojatno podsjeća na onaj iz Kubrickovog "Full Metal Jacket".

Naravno, nakon kampa slijedi i prava stvar, odnosno ratište u Iraku, a kada se naš protagonist vrati kući, neće on biti ni sjena naivnog i dobrodušnog dječaka kakav je bio dvije godine ranije. Vratit će se on kao ruina, kao 22-godišnjak potpuno uništene psihe, a nakon što mu lijekovi postanu preslabi, navući će se on na heroin. Kako bi mogao financirati svoju heroinsku ovisnost, krenut će on u pljačkaški pohod u filmu koji mi se dopao vjerojatno i više nego što je trebao. Za razliku od filmova u superjunacima u kojima je puno toga zadano, braća Russo ovaj su se puta odlučili za visokostilizirani pristup režiji koja je ponekad prelazila i granice kiča. Kao da su braća Russo svim silama željela snimiti nešto po vlastitom guštu nakon godina i godina rada u korporacijskom sustavu pa su malo i pretjerali.

Iako se neka rješenja tu baš i nisu najbolje uklopila, svejedno je "Cherry" bio upečatljiva i mračna krimi drama koja je ujedno i snažna društvena kritika. Antiratni film koji upozorava na sve užase ne samo onoga što se događa ljudima koji su sudjelovali u ratu, već kakve posljedice na psihu mladog čovjeka može imati takvo iskustvo. I kako se teško, ponekad gotovo nemoguće ponovno prilagoditi na normalan civilni život, a nitko oko tebe ne može razumijeti kroz što prolaziš i što si sve doživio. Bez obzira na pretencioznost braće Russo koji su imali velike umjetničke ambicije s ovim filmom, bio je "Cherry" iznimno dinamična i uzbudljiva krimi drama koju solidnom izvedbom na plećima nosi mladi Holland koji se također očito zaželio nekih ozbiljnijih uloga.

Pokušao je ovaj film biti i subverzivna kritika kapitalističkog sustava i društva kojima su konstatno potrebni ratovi i mladi ljudi koji se potom odbace kao što pijanac strese šmrkalj iz nosa na pločnik. U pojedinim trenucima mi se činilo da sam nešto krivo vidio pa sam vraćao film kako bi se uvjerio da na jednoj od banaka koju Cherry pljačka ne piše Citibank, već ShittyBank, a liječnik kojeg će posjetiti zove se dr. Whomever. No, nekako imam dojam da je Cherry prvenstveno film o izborima koje netko ima u životu i kako je samo malo dovoljno da život iz normalnog smjera skrene u potpunu stranputicu. Kako je samo jedan pogrešan, prenagljeni i nepromišljeni potez u životu dovoljan da se isti taj život zakotrlja u potpuno neočekivanom smjeru poslije kojeg je povratak na ispravan put nemoguć.

IMDB LINK 

Primjedbe