MY TWENTIETH CENTURY (1989,MAĐ) - 7/10


 

Mađarica Ildiko Enyedi najveći trenutak u karijeri doživjela je prije nekoliko godina kad je njena drama "On Body and Soul" osvojila Zlatnog medvjeda u Berlinu, a bila je nominirana i za Oscara i za europski film godine. No, tridesetak godina ranije Enyedi je snimila još jedan krajnje neobičan i podjednako zapažen film kojim je kao mlada autorica debitirala u Cannesu gdje je i dobila nagradu za najbolju debitanticu. No, za razliku "On Body and Soul" koji je bio dosta teška priča o romansi dvoje ljude s hendikepom, "My Twentieth Century" je lepršava humorna drama s duhom ranog filma, čak pomalo erotska fantazija čija je radnja smještena u središnju Europu početkom 20. stoljeća. Poljska glumica Dorota Segda utjelovila je Doru i Lili, sestre blizanke rođene u siromaštvu u Budimpešti 1880. godine, a ukradene su i razdvojene dok su kao djevojčice prodavale šibice na ulici.

Odrastale su one odvojeno i izrasle u fizički identične, ali karakterno posve različite osobe te ih početkom 20. stoljeća upoznajemo kao dvije prekrasne djevojke čije će se sudbine igrom slučaja spojiti. Dora je tako hedonistica i kurtizana koja se pretvara da je dama iz visokog društva i snubi bogate aristokrate, dok je Lili feministica i anarhistica koja se priprema za teroristički napad na austrijskog političara u Budimpešti. Sestre će se ponovno povezati preko misterioznog lutalice kojeg upoznajemo samo kao Z (Oleg Jankovski), koji će se prvo fatalno zaljubiti u Lili. No, nakon što ga ona odbije, slučajno će susresti Doru misleći da je riječ o istoj djevojci. Nakon ugodne noći s Dorom, shvatit će Z da je pokraden i da mu je nestao novčanik, a ubrzo potom ubrzo će ga put spojiti s Lili kod koje će se probuditi žaljenje ne zato što mu je ukrala novčanik, kao što Z pretpostavlja, već zato što ga je prethodno odbila.

Bilo je "Moje dvadeseto stoljeće" pomalo farsična staromodna priča snimljena crno - bijelom kamerom koja zaista i izgleda kao da je snimljena negdje na počecima zvučnog filma tridesetih godina. Bila je to jedna od onih čak nadrealnih, simboličnih priča u kojima se glavna fabula povremeno presjeca isječcima o Edisonu i njegovim izumima te svim novotarijama koje su se jedna za drugom pojavljivale na prijelazu iz 19. i 20. stoljeće. Počecima masovne upotrebe električne energije, telefona i svih ostalih novotarija koje su se pojavljivale tada, svijet je praktički u samo nekoliko godina postajao povezaniji i bliži kao nikada prije. No, istovremeno svijet kao da nikad nije bio udaljeniji i razdvojeniji idejno i ideološki pa jedan tabor odnosno tada popularnu kapitalističku teoriju socijalnog darvinizma kao da simbolizira Dora, dok Lili, koja će u jednom trenutku izgubiti knjižicu poznatog anarhističkog teoretičara Petra Kropotkina kao da simbolizira socijalizam i komunizam. 

IMDB LINK 

Primjedbe