BETTY BLUE (1986,FRA) - 8/10


 

Uz Luca Bessona i Leosa Caraxa, Jean-Jacques Beineix bio je vodeći predstavnik francuskog postmodernističkog filma osamdesetih koji je krajem osamdesetih kritičar Raphael Bassan nazvao "Cinema du look". I dok je poslije osamdesetih Besson postao vjerojatno komercijalno najuspješniji francuski filmaš svih vremena, a Carax vodeći art filmaš i miljenik kritike, Beineix je nakon nevjerojatnog uspjeha "Betty Blue" jednostavno nestao. Snimio je on u sljedećih tridesetak godina tek nekoliko filmova koje vjerojatno nitko nije gledao, a početkom 2022. je i umro u 75. godini nakon duge bolesti potpuno zaboravljen.

Više od dvadeset godina francuskim filmom gospodario je novi val i valjda svi koji su se ondje počeli baviti snimanjem filmova čvrsto su se držali postulata koje su još krajem pedesetih i početkom šezdesetih zacrtali Godard, Truffaut i ekipa. No, početkom osamdesetih su se pojavili neki novi klinci i počeli snimati filmove koji su bili sve ono što novovalni uradci nisu bili. Beiniexova "Diva" iz 1981. godine bio je i zapravo prvi film koji je svrstan u "Cinema du look", a redom su to bili stilizirani filmovi o mladim ljudima za mlade kojima je, očito, već bilo dosta istih filmova koji su se u Francuskoj već snimali po špranci. I "Betty Blue" (gledao sam redateljsku verziju od 185 minuta koja se pojavila 2000. godine i može se pronaći na internetu, dok originalna verzija iz 1986. traje sat vremena manje) pravi je primjer te filmske pobune.

Vjerojatno najpoznatiji filmski kritičar svih vremena Roger Ebert za "Betty Blue" je napisao da je to "film o sisama i guzi Beatrice Dalle, a sve ostalo postoji samo da bi popunilo vrijeme", no ova prilično eksplicitna i slobodna romantična drama ne samo da je bila jedan od komercijalno najuspješnijih filmova godine, već je dogurala i do nominacije za Oscara za najbolji strani film. Priča je to o dvoje mladih zaljubljenih do ušiju koja i kreće prilično eksplicitno. Vidimo tako Betty (Dalle) i Zorga (Jean-Hugues Anglade) u akciji u krevetu ispod replike Mona Lise, dok Zorg, ujedno narator filma, otkriva da poznaje Betty tek tjedan dana i da svaku noć vode ljubav.


 

Betty će se vrlo brzo useliti i u Zorgovu kuću dok on radi svakakve poslove za tipa koji je vlasnik cijelog naselja u kojem žive. No, kad počne više vremena provoditi s Betty i izvan kreveta, shvatit će da je ova 19-godišnja djevojka potpuno neobuzdana i da ju je nemoguće kontrolirati. Zapravo, kako će vrijeme prolaziti, postat će nam jasno da je Betty psihički nestabilna, bolesna žena koja će se u Zorgov život sručiti poput tornada. Nakon što ih istjeraju iz kućice, zaputit će se Betty i Zorg u Pariz, a kada ona otkrije tisuće stranica rukopisa romana koji je Zorg nekoć napisao, postat će uvjerena da je njen dragi napisao remek djelo i da je buduća književna zvijezda.

Iako mu je u život unijela potpuni kaos, Zorg bi učinio sve za Betty, no pitanje je što se uopće može učiniti jer njeno psihičko stanje postajat će sve gore i gore, sve dok se potpuno ne pogubi u deluzijama. I dok su mlađe generacije "Betty Blue" dočekale s oduševljenjem i ova divlja, neobuzdana romansa bio je obavezno štivo za mlade širom svijeta, feministice su se pomalo na tragu Eberta bunile da je film čista eksploatacija i da je jedini smisao golotinja Dalle koja je postala instant zvijezda, no kasnije nije uspjela opravdati taj status. Zanimljivo kako nisam pronašao nijedan komentar u kojem se netko bunio zbog Angladeove golotinje koji je obnažen podjednako vremena kao i njegova partnerica.

I danas "Betty Blue" ima kultni status, a gledajući redateljsku verziju filma s distance od 35 godina, jasno da nije to toliko provokativno, kontroverzno pa ni isprazno i besmisleno kao što su tvrdili kritičari, jednako kao što nije ni duboka studija o psihičkim bolestima, feminizmu i umjetničkim slobodama kao što su isticali oni kojima se film svidio. Buntovnička je to drama o dvoje mladih ljudi koji zapravo i nemaju ništa osim ljubavi, no kojima je zapravo posve svejedno što su mladi proleteri i uvjereni su da mogu što god požele. I vizualno i narativno to je iznimno zanimljiv film, potpuno neobuzdana romansa koja stalno pleše između komedije i tragedije. 

IMDB LINK 

Primjedbe