THE GETAWAY KING (2021,POLJ) - 6,5/10


 

Zdzislaw Najmrodski bio je vjerojatno najpoznatiji poljski kriminalac koji je operirao krajem sedamdesetih, a slavu je stekao osamdesetih godina prošlog stoljeća. S godinama je ovaj probisvijet gotovo pa dostigao status narodnog heroja i ljudi su s oduševljenjem pratili njegove avanture i akcije te navijali da što duže bježi policiji. Njegovoj slici u javnosti svakako je doprinijela činjenica da je čak 29 puta uspio pobjeći organima prisile bježeći iz vlaka, kroz prozor sudnice, iz zatvora pa i iz zgrade sjedišta varšavske policije. S obzirom na takav status glavnog (anti)junaka, dugometražni debitant Mateusz Rakowicz odlučio se na prilično ležeran pristup obradi te teme pa je "The Getaway King" akcijska krimi komedija snimljena gotovo u klasičnom holivudskom stilu.

U jednom trenutku sam pomislio da je "The Getaway King" gotovo pa "Catch Me If You Can" za sirotinju, istočnoeruopska kasnokomunistička ležerna varijacija na stotinu puta viđenu temu. No, da ne bi to bilo klasično, Rakowicz se odlučio malo stilski poigravati te gotovo cijelim trajanjem filma, sve negdje do konačnog kraja komunizma, prevladavaju pomalo zlatni tonovi, sve je tu nekako blještavo, osunčano. Poigrava se on i s kutevima kamere i baš mi i nisu pretjerano sjela ta stiliziranja i mislim da se ne bi pogriješilo da se prišlo klasičnom stilu za ovakve krimiće, no nije ni ovako bilo baš tako loše. Bio je "The Getaway King" dinamičan i zabavan film s prilično ironičnim pogledom na vrijeme kasnih osamdesetih kada je komunizam bio na izdisaju.

Nema tu puno nostalgije ne samo prema razdoblju kasnog komunizma, već i prema prvim godinama demokracije, a Zdzislawa (jedan od vodećih poljskih glumaca mlađe generacije Dawid Ogrodnik koji se pojavljuje gotovo u svakom poljskom filmu koji krenem gledati u zadnje vrijeme) i njegovu bandu upoznajemo tako negdje osamdesetih dok i izvode još jednu inovativnu krađu. Gotovo svakodnevno poljska televizija prati njihove aktivnosti i analiziraju se njihovi potezi, a narod gotovo pa uživa u nevjerojatnoj nesposobnosti policije. Ono što je u "Catch Me If You Can" za DiCapria bio Tom Hanks, to je ovdje za mladog bandita policijski inspektor Barski (Robert Wieckiewicz). Djeluje on kao jedini sposoban u policiji, no vrijeme je to kad sposobni baš i nisu cijeni, a vidjet ćemo da se puno neće promijeniti i kasnije.

IMDB LINK 

Primjedbe