EMANCIPATION (2022,SAD) - 6,5/10


 

Nakon što je godinu ranije osvojio Oscara za ulogu Richarda Williamsa, Will Smith kao da je imao ambiciju krenuti stopama Toma Hanksa i pokušati dvije godine uzastopce osvojiti najvažniju filmsku nagradu. To se sasvim sigurno neće dogoditi, a lako je moguće da mu uloga odbjeglog roba s američkog juga 1863. godine ovaj puta donese Zlatnu malinu. Pomalo je nestvarno kako je Smith iritantan u ovoj ulozi i ne znam je li mu netko zaboravio reći u kakvom to filmu glumi i da "Emancipation" nije povijesna drama na tragu "12 godina ropstva" kakvu vole glasači akademije, već je majstor akcijskih filmova Antoine Fuqua snimio čudan čušpajz.

Činjenica je kako je Denzel Washington za nastup u Fuquinom akcijskom krimiću "Training Day" uspio osvojiti Oscara za glavnu ulogu, no ovo je bilo nešto jako čudno. Ne i baš tako loše, ako se uspije prožvakati Smith s kozjom bradicom koji stalno radi grimase kao da s novozelandskom ragbi reprezentacijom izvodi onaj ratnički ples uoči utakmice. Možda bi se najbolje "Emancipation" opisalo kao čudnovati miks u početku povijesne drame koja se pretvara potom u survivalistički akcijski triler da bi na kraju završio kao ratni film. Nabacano je tu zbilja svega i svačega, a film koji je nominalno snimljen prema stvarnim događajima, teško može ući u kategoriju povijesnih drama.

Inspiraciju za "Emancipation" scenarist Bill Colage pronašao je u životnoj priči odbjeglog roba fotografija čijih je leđa izbrazdanih bezbrojnim udarcima bičem objavljena 1863. godine bila snažan zamašnjak za abolicijski pokret i dokaz okrutnosti robovlasnika. Taj rob koji se u stvarnom životu zvao Gordon, a ovdje Peter je Will Smith. I kreće to zbilja na tragu "12 godina ropstva", još dodatno začinjeno sivom, tmurnom, gotovo pa crno - bijelom paletom boja i na šokantan i nezamislivo okrutan način Fuqua prikazuje život na američkom jugu u toj završnoj fazi robovlasništva.

Godina je 1863. i građanski rat bijesni, a Petera odvode od obitelji i s farme u Louisiani kako bi radio u pozadini konfederacijske vojske na izgradnji pruge na kojoj potom južnjaci planiraju dovući tešku artiljeriju. I upravo u tim trenucima Peter je načuo kao je Abraham Lincoln objavio proglas o oslobađanju svih robova, a igrom slučaja i on će krenuti u bijeg i pokušati se dokopati sjevernjačke vojske i spasa. No, za njim će krenuti tragač za ljudima Fassel (Ben Foster), okrutni i nemilosrdni tip i u tim trenucima će se ono što se činilo da bi moglo biti realistična povijesna drama, doduše s eksploatacijskim štihom, pretvoriti u survivalistički akcijski triler. Peter će bježati kroz močvare, krvoločni Fassel i njegovi ljudi će ga naganjati.

Tu su naravno i krokodili, dječica koja vrište čim vide crnce, svakave scile i haridbe tu čekaju Willa na putu prema sigurnom teritoriju. Pomalo bizarno, ali Fuqua kao da je jedan od vizualnih uzora za prikaz te spaljenje zemlje, te sulude okrutnosti i posvemašnjeg divljaštva pronašao u "Andreju Rubljovu" ili "Ivanovom djetinjstvu" Andreja Tarkovskog. No, pokušaj takvog vizualnog stila odlučio je nadograditi gotovo pa eksploatacijskom pristupu obradi ove teme te i stoga "Emancipation" djeluje kao dosta neuspio eksperiment, bizaran pokušaj sljubljivanja akcijskog i umjetničkog filma. Kao šlag na tortu, tu je i Will Smith koji kao da je tu zalutao na snimanje krivog filma.

IMDB LINK 

Primjedbe