SUNDAY BLOODY SUNDAY (1970,GBR) - 8/10


 

Godinu nakon što je osvojio Oscara za režiju za kultnog "Ponoćnog kauboja" koji je osvojio najvažniju nagradu za najbolji film i scenarij, John Schlesinger vratio se u Englesku i snimio još jednu upečatljivu, modernističku dramu. Podjednako koliko su Jon Voight i Dustin Hoffman bili impresivni kao Joe Buck i Ratso u "Kauboju", sjajni su i Glenda Jackson te Peter Finch u "Sunday Bloody Sunday". I Glendina razvedena računovotkinja u tridesetima Alex te Finchev sredovječni liječnik samac Daniel zaljubljeni su u istu osobu, mladog umjetnika Boba (Murray Head). Njemu kao da je nešto posve normalno dijeliti vrijeme između dvoje partnera, dok bi i Alex i Daniel od Boba htjeli nešto više, ozbiljnu, stabilnu vezu iako im je i samima očito da je to nešto gotovo neizvedivo.

I ne samo da su oni oboje svjesni da Bob viđa druge ljude, već se i njih dvoje poznaju preko zajedničkih prijatelja. U strahu da ne ostanu bez objekta svoje žudnje, i Alex i Daniel pristaju na aranžman koji odgovara isključivo Bobu. I "Sunday Bloody Sunday" donio je Schlesingeru treću i posljednju nominaciju za Oscara za režiju, a i Finch i Jackson bili su nominirani za najboljeg glumca odnosno glumicu. I zaista oboje nose ovu modernističku dramu sjajnim izvedbama o ljudima koji su karakterno prilično slični. Oboje očito u sebi imaju neki mazohistički poriv kad dopuštaju Bobu da se prema njima tako odnosi, a u oboje kao i da od želje da kažu ono što misle i žele, prevladava strah da će biti ostavljeni.

Zanimljivo je kako je Finch, koji je jedinog Oscara dobio nekoliko godina kasnije i to posthumno za čudesnu ulogu u Lumetovoj "Mreži" od početka bio prvi Schlesingerov izbor. No, zbog obveza je morao odbiti ulogu pa je angažiran Alan Bates kojem se otegnulo snimanje drugog filma pa je uskočio Ian Bannen koji je na kraju odustao jer je strahovao kao će se činjenica da mora poljubiti drugog muškarca na filmu odraziti na njegovu karijeru da bi kasnije kukao kako mu je odbijanje te uloge bila najveća pogreška karijere (tko se uopće danas sjeća Iana Bannena?!?). Dok se sve to događalo, Finchu se oslobodio raspored i uskočio je u snimanje, a prvi Schlesingerov izbor za ulogu Alex bila je Vanessa Redrgave.

No, kad je vidio sjajnu Glendu Jackson u "Women in Love" Kena Russella, ulozi koja joj je donijela prvog od dva Oscara, više nije dvojio. Iako je danas "Sunday Bloody Sunday" jedan od onih pomalo zaboravljenih filmova, majstorska je to opservacijska britanske srednje klase i društva koje se polako mijenja. Društva koje se polako iz onog tipičnog, uštogljenog konzervativnog pretvara u moderno, liberalno, građansko. Zanimljiva je trivija kako je ovo zapravo i prvi film u kojem se pojavio jedan od najboljih glumaca svih vremena, tada 13-godišnji Daniel Day-Lewis u maloj ulozi uličnog vandala, a to je iskustvo kasnije opisao kao nešto božanstveno pošto je dobio dvije funte da oštrim predmetom izgrebe skupe automobile parkirane ispred crkve.

IMDB LINK 

Primjedbe