THE STEPFORD WIVES (1975,SAD) - 8/10


 

Na kultnu distopiju snimljenu po romanu Ire Levina podsjetio me nedavni "Don't Worry Darling" Olivie Wilde, a "Stepfordske supruge" Bryana Forbesa sredinom sedamdesetih izazvale su prilične kontroverze. Iz današnje perspektive to je dosta benigan film, a pratimo tu priču obitelji koja se iz gradske vreve Manhattana odlučila preseliti u mirni gradić Stepford u Connecticutu. I dok fotografkinja Joanna Eberhart (Katharine Ross) i nije oduševljena tom odlukom, njen muž Walter ipak je taj koji donosi sve odluke te je ovaj par s dvije kćeri preselio u novo, mirno okruženje.

No, odmah po dolasku Joanni će cijelo to naizgled idilično predgrađe u kojem muškarci rade, dok su žene dokone kućanice biti u najmanju ruku čudno. Sve te žene sa zadovoljstvom obavljaju zadane im kućanske poslove, ne ispituju muževe čime se to oni bave i raširenih ruku čekaju ih da se vrate kući. Ništa osim toga ih ne zanima, a djeluje Stepford kao utopistička zajednica koju kao da je nastala u mokrim snovima osnivača udruge Vigilare ili neke slične ultrakonzervativne organizacije. I ne samo da su sve te žene poslušne i podložne svojim muževima, sve su one lijepe, dotjerane i kao da su one na nekoj drugoj valnoj dužini od Joanne koja će jedinu prijateljicu pronaći u susjedi Bobbie Markowe koja jedina ne djeluje kao da joj je mozak potpuno ispran.

Naravno da se iza svega toga mora skrivati nešto mračno, a Joanna će to vrlo brzo osjetiti na svojoj koži i shvatit će da je Stepford sve samo ne idilična zajednica. Podijelila je ova subverzivna satira - psihološki triler kritiku u Ameriku, a izazvala je i burne reakcije u tadašnjem američkom feminističkom pokretu. Zanimljivo je kako je prvi Forbesov izbor za ulogu Joanne bila Diane Keaton koja se koju godinu ranije proslavila ulogom supruge Michaela Corleonea u "Kumu". Ulogu su odbile i Jean Seberg i Tuesday Weld, a na kraju ju je prihvatila Ross koje se vjerojatno najbolje sjećamo kao nesuđene mladenke Dustina Hoffmana u "Diplomcu" i te djevojke Sundance Kida u legendarnom westernu "Butch Cassidy and Sundance Kid".

"Stepforske supruge" je kao jednu od inspiracija za nastanak debitantskog "Get Out" istakno i Jordan Peele, a kasnije je ovaj kultni film dobio i nekoliko prilično loših nastavaka, a tridesetak godina kasnije snimljen je i remake s Nicole Kidman u glavnoj ulozi. Ovaj je film konceptualno zanimljiv jer vidimo tu i one posljednje trzaje i vrhunac razdoblja svojevrsnog blagostanja u Americi i u zapadnom društvu kada je bilo sasvim dovoljno da za prosječan i ugodan život obitelji radi samo muškarac. Prosječna američka obitelj srednjeg sloja u Americi tada je sasvim korektno živjela samo s jednom plaćom, a i to je jedan od pokazatelja koliko je zapravo standard pao u zadnjih trideset, četrdeset godina.

IMDB LINK 

Primjedbe