COMMITMENT HASAN (2021,TUR) - 6,5/10


 

Iako su praktički svi turski filmaši posljednjih desetljeća u određenoj sjeni tamošnje glavne face Nurija Bilgea Ceylana i autor po imenu Semih Kaplanoglu ostvario je u tom razdoblju dosta. Za najpoznatiji film "Med" ili "Bal" u originalu. nagrađen je Zlatnim medvjedom u Berlinu, a s "Commitment Hasan" predstavio se u sekciji Un Certain Regard u Cannesu te je ova reflektivna drama bila i turski kandidat za Oscara. Nisam Ceylana samo tako spomenuo jer njegov utjecaj na moderni turski film je nevjerojatan pa me tako i ova sporovozna drama o sredovječnom farmeru iz okolice Ankare podsjetila na neke njegove filmove, ponajviše na "Zimski san". Čak i vizualno i stilski pa i tematski "Baglilik Hasan" podsjeća na Ceylana, a iako je riječ o jednom od onih kontemplativnih filmova, bilo mi je to mrvicu razvučeno, raspršeno i predugačko.

Drugi problem koji sam imao s Kaplanouglovom dramom je što su tu gotovo ugurana dva filma pa u početku tako pratimo ovog uzgajivača jabuka i rajčica kako se pokušava izboriti da se velka trafostanica ne postavi baš na njegovoj obrađenoj zemlji, već na susjednoj zapuštenoj. Izgleda u tim trenucima "Commitment Hasan" kao jedan od onih tipičnih modernih filmova koji se bave temom konflikta tradicije i modernosti, ruralnog koje sve više uzmiče pred urbanim, birokratskim apsurdima i problemima s kojima se susreću prosječni ljudi poput Hasana (Umut Karadag).

No, nakon nekog vremena saznajemo da se ovaj farmer sa suprugom sprema na put za Meku na koji čekaju već nekoliko godina, a problem je što je cijena puta i smještaja u međuvremenu znatno porasla, tim više jer je Tursku pogodila inflacija. I dok u početku Hasan djeluje kao jedan od onih jednostavnih i pomalo naivnih seljaka koje su izvarali i izvarat će valjda svi koji su mogli, uoči puta za najveće islamsko svetište, shvatit ćemo da i on ima dosta toga što ga tišti. Ako sam dobro shvatio, pravilo je prije hodočašća u Meku, izmiriti se sa svim onima kojima si se zamjerio i zatražiti njihov blagoslov, a vidjet ćemo da takvih ima prilično puno na Hasanovom popisu.

Tako da sve ono što se trenutačno događa Hasanu oko probema sa zemljom, niskim otkupnim cijenama i svim ostalim što ga tišti, očito je svojevrsna karma koja je kad, tad morala doći na naplatu. I dok se Hasan sada buni protiv korupcije i pokvarenosti kad to njemu ne odgovara, vidjet ćemo da se i on sam nije libio sličnih metoda kako bi se dokopao zemlje. Zaista je Hasan u izvedbi turskog Georga Clooneyja (kako je Karadag negdje opisan) zanimljiv i kompleksan lik, gotovo pa savršeni primjer današnjeg vremena. Čovjek rastrgan između grižnje savjesti, nagona da po svaku cijenu zadrži, ako je moguće, i poveća zemlju koju je naslijedio od roditelja premda je upitno kome će je ostaviti pošto su mu djeca preselila i grad te spoznaje da je mnogim ljudima morao učiniti nažao, izvarati ih i poslužiti se koruptivnim sistemom koji u dubini duše prezire, no svjestan je da drukčije ne ide. 

IMDB LINK 

Primjedbe