Nakon kratkog izleta u dokumentarizam (Velvet Underground), ugledni američki nezavisni filmaš Todd Haynes vratio se igranom filmu i snimio intrigantnu dramu kojom opet obrađuje jednu tabu temu. "May December" je kompleksna i slojevita drama u kojoj briljiraju dvije oskarovke, Natalie Portman i Julianne Moore. Portman je relativno poznata glumica Elizabeth koja se zaputila u Georgiju kako bi upoznala Gracie (Moore), ženu o kojoj se snima biografski film i koju bi trebala glumiti. Prije 23 godine Gracie je završila u zatvoru jer se kao 36-godišnjakinja upustila u vezu sa 13-godišnjim Joeom.
Naravno da je ta bolesna veza svojedobno punila tabloide, Gracie je ušla u bazu seksualnih prijestupnika, no po izlasku iz zatvora ona se udala za Joea (Charles Melton). I vidimo u uvodnim scenama da su Gracie i Joe i dalje u braku, a imaju oni sada i troje djece, dvoje maturanata i jednu studenticu. Iz prijašnjeg braka Gracie ima i djecu koja su stara ista kao Joe i jasno da je na njihove živote morala utjecala mamina avantura s njihovim vršnjakom koji im je ubrzo postao očuh. I kad čuju vijest da se o Gracienom slučaju planira snimiti nezavisni film, svi su nekako uzbuđeni jer im je obećano da će se njihov odnos prikazati na senzibilni, humanistički, empatični način, za razliku od tabloida koji su ih godinama s razlogom razvlačili.
Elizabeth ovu ulogu vidi kao odskočnu dasku u odnosu na televizijske serije koje su je proslavile, a pokušava ona saznati što više o Gracie. I od samog početka otkako saznamo za prirodu te veze, djeluje sve to nekako nelagodno, a od samog početka nam je jasno da Gracie tu nešto skriva. Pa iako bi nekako bilo logično da osoba u njenoj poziciji baš i ne želi da se čeprka po njenoj prošlosti, ona ostavlja dojam kao da želi glumici prikazati samo neke svoje dobre strane vjerujući da je njena intencija stvarno je prikazati kao kompleksnu ženu. No, i Elizabethina motivacija s vremenom djeluje sve čudnije i misterioznije. Čini se u početku ona kao jedna od onih metodičkih glumica koje žele znati što više o liku kojeg glumi kako bi ušla u njegov karakter, ali kako vrijeme prolazi, čini se kao da se ona hrani tom kontroverznom pričom, čak i više nego što bi to zahtijevala sama priprema za ulogu.
Imamo tu podjednako čudnu i nelagodnu intruziju u nečiji život kad je riječ o Elizabeth, ali i bizarnu, grotesknu taštinu, narcizam Gracie koja svoj brak želi prikazati kao nešto sasvim normalno. Tu je, naravno, i Joe koji do sada kao da nije ni razmišljao o onome što mu se događalo kad je bio dječak. Vidimo tu u nekim scenama s njegovim sinom koliko toga je on propustio dok je bio tinejdžer, mladić, a da toga nije ni svjestan. Kad se pojavi Elizabeth koja će početi kopati po njihovim životima, tjerati ih da razmišljaju i analiziraju, provocirati ih, čak i zavoditi, Joe kao da će promišljati je li mu tu sve trebalo u životu. I je li to stvarno bio njegov izbor ili si je tako utuvio u glavu.
Briljantno Haynes vodi ovu od starta nelagodnu i kontroverznu priču jer koliko god se iz daljine činilo da su Gracie i Joe nastavili s normalnim životom i da ih je okolina prihvatila kada je on postao punoljetan, pitanje je mogu li njihovi životi i njihov odnos ikad biti normalan? Odlične su i Moore, posebno Portman čija se Elizabeth u početku čini kao korektna žena kojoj je zaista stalo do Gracie i njene strane priče. No, ima tu sjajna scena u kojoj će ona biti gošća srednjoškolske drame nakon kojeg ćemo se zapitati kakve su zapravo njene namjere? Je li ona možda emocionalni parazit kojem nije stalno ni do čega osim uloge?
Ubrzo će ona početi kopirati Gracie i po načinu govora, i po stilu odijevanja i po gestikulacijama, gotovo će se pretvarati u njenu dvojnicu. Čini se kao da ona zaista želi postati Gracie, a konačni korak trebalo bi biti ulazak u njenu glavu i pretvaranje u predatoricu spremnu na sve. Gotovo pa ti dođe žao Gracie, no i to je nemoguće jer kako imati suosjećanja prema ženi koja je zavela 13-godišnje dijete, potom i ostavila svoju obitelj. Film je to koji postavlja brojna pitanja, no majstorski Haynes tu ne daje sve odgovore, već ostavlja u zraku puno misterija i neodgovorenog što "May December" zapravo čini još boljim filmom.
Primjedbe
Objavi komentar