RIPLEY (2024,SAD) – 8,5/10


 

Tom Ripley jedan je od najpoznatijih književnih, potom i filmskih prevaranata i muteža. Glumili su ga ranije u brojnim ekranizacijama romana britanske književnice Patricie Highsmith i Alain Delon, Dennis Hopper, Matt Damon, John Malkovich (koji i ovdje ima jednu epizodnu ulogu) i Ian Hart, a osmodjelna serija oskarovca Stevena Zailliana vjerojatno je najbolja adaptacija ovog materijala ikada. Vizualno ovo djeluje senzacionalno i ta stilizirana, staromodna crno - bijela fotografija kupila me praktički od prve scene, dok smo još u New Yorku 1961. godine. Pogotovo kasnije kada preselimo u Italiju gdje će se zaputiti i naslovni protagonist, a prava je to vizualna poslastica i "Ripley" više izgleda kao neki Antonionijev film iz tog razdoblja, nego neka moderna američka serija.

Podjednako kao režija, fotografija i okruženje je briljantan i Andrew Scott, britanski glumac koji je utjelovio tog sitnog prevaranta iz New Yorka kojem će apetiti ubrzo porasti. Od početka nam je jasno da je Scottov Ripley perfidni sitni prevarant, podmukli žmukljar koji životari u New Yorku početkom šezdesetih i izvodi sitne prijevare. I od prve scene djeluje on baš nekako antipatično, odbojno, ljigavo i čudesan posao je Scott napravio stvorivši od Ripleya lik koji kod gledatelja nekako izaziva jezu, no istovremeno je jasno kako je riječ o iznimno inteligentnom, snalažljivom i sposobnom čovjeku prilagodljivom na sve situacije.

Ripleyu će se otvoriti kada ga bogati njujoroški biznismen angažira da u Italiji pronađe njegovog sina Dickiea Greenleafa (Johnny Flynn) i pokuša ga nagovoriti na povratak kući. I teško da je Ripley bio prvi izbor za taj zatadak, no nitko od pravih Dickievih prijatelja očito nije bio oduševljen tom idejom. Zato će plaćeni put u Italiju, sve troškove i nagradu bez puno razmišljanja prihvatiti Ripley koji mladog bonvivana Dickiea poznaje zapravo tek površno. Zgrabit će on tu šansu s obje ruke i zaputiti se u Italiju u potragu za Dickiem, no vrlo brzo ćemo shvatiti da su Ripleyevi planovi bitno drukčiji od onih koje je zamislio njegov poslodavac. Kad stigne u Italiju, uspjet će se Ripley ušuljati u Dickiev život i polako stjecati njegovo povjerenje, bez obzira što je Dickieva djevojka, mlada američka spisateljica Marge (Dakota Fanning) prilično nepovjerljiva prema njemu, kao da shvaća da taj šutljivi, misteriozni tip prodornog pogleda skriva nešto mračno.

Pa iako je sama priča tu mnogima zasigurno jako dobro poznata jer ako nisu čitali knjige mogli su krajem devedesetih gledati film Anthonya Minghelle "Talentirani gospodin Ripley" s Mattom Damonom, Judeom Lawom i Gwyneth Paltrow, uopće to ne škodi Zaillianovoj seriji. Zaillian je prije tridesetak godina osvojio Oscara za adaptirani scenarij "Šindlerove liste", a pisao je on i neke sjajne scenarije za filmove Martina Scorsesea kao što su "Bande New Yorka" i "Irishman". Udahnuo je on nevjerojatnu svježinu u poznatu priču, a Italija s početka šezdesetih tu izgleda senzacionalno i savršena je ona okruženje za podmukle poslove talentiranog kriminalca, ali i ozbiljnog sociopata, shvatit ćemo vrlo brzo.

Polagani tempo kojim se razvija priča savršeno odgovara ovdje, a vrlo brzo nakon dolaska u Italiju upustit će se Ripley u pravu igru mačke i miša s tamošnjim snagama reda. Ono što Ripley izvodi na samom početku šezdesetih danas dakako ne bi moglo biti moguće, a odlično je tu uhvaćen i duh vremena kada su brojni bogati bonvivani iz Amerike i Velike Britanije odlučili neko vrijeme provesti u sunčanoj i šarmantnoj Italiji. Sjajan je i kontrast između Ripleya i Dickiea. Dok se Dickie rodio sa zlatnom žlicom među zubima i u životu se baš za ništa nije morao boriti, Ripley je čovjek koji je prošao sve i zna da mora biti snalažljiv ako želi preživjeti.

Dickie je nevjerojatno bezbrižan, vjerojatno i zbog obiteljske pozadine, ne zamara se on previše razmišljanjima tko bi Ripley mogao biti i koje su stvarno njegove intencije. Jedino što njega zanima je lagodan život, uživanje u Italiji daleko od roditelja, ali opet ne tako daleko da bi mu ovi odrezali primanja za slikanje, poeziju, pijuckanje, putovanja i druženja sa sličnim bonvivanskim tipovima. Ako je Ripleyeva intencija po dolasku možda i bila da pokuša Dickiea nagovoriti da se vrati kući, vrlo brzo će on promijeniti planove i shvatiti na koji način bi mogao još bolje profitirati. Sjajno je izgrađen tu i lik Ripleya, a pravo je uživanje pratiti tu svaki njegov korak po Italiji, od Rima preko Napulja i Atranija pa nazad u Rim, potom Palermo, na kraju i Veneciju. Senzacionalna mini-serija sa staromodnim štihom i duhom gdje ponovno vidimo onakvu Italiju kakvu smo upoznali u Fellinijevim filmovima.

IMDB LINK 

Primjedbe