Često možemo čuti kako je western mrtav, no žilav je to žanr koji svako malo izbaci neki kvalitetan uradak. Štoviše, gotovo istovremeno su se pojavila dva westerna. Jednog od njih (zapravo prvi od predviđena četri trosatna filma) pod nazivom "Horizon: American Saga" izbacio je Kevin Costner, glumac i redatelj kojeg još od kraja osamdesetih vežemo uz western, a i za mlađe generacije je on postao sinonim za neowestern sa serijom "Yellowstone". No, od tog filma sam odustao nakon možda pola sata jer bilo je to zbilja loše i scenaristički i glumački, djelovalo mi je to kao još jedna u nizu usiljenih serija Taylora Sheridana koja bi vjerojatno nešto bolje funkcionirala kao televizijska serija.
Sva sreća pa je čast westerna zato osvjetlao jedan Danac. Viggo Mortensen se doduše rodio i odrastao u Americi, a zanimljivo je kako se njegovo drugo scenarističko - redateljsko - glumačko ostvarenje odvija gotovo istovremeno kada i Costnerov "Horizon". Negdje za vrijeme i neposredno nakon američkog građanskog rata i to na pravom Divljem zapadu, negdje u Nevadi gdje će Mortensenov lik osnovati obitelj s puno mlađom Francuskinjom. Zapravo, već u uvodnoj sceni vidimo da ta romansa neće biti dugog vijeka jer Danac Holgar Olsen (Mortensen) upravo pokopavao ženu Vivienne (Luksemburžanka Vicky Krieps) te ostaje sam s malenim sinom.
Potom paralelno pratimo radnje onoga što će se događati nakon Viviennine smrti, ali i kako su se njih dvoje upoznali nekoliko godina ranije, osnovali obitelj i što se zapravo dogodilo između njih. I snimio je Mortensen elegičnu i melankoličnu western dramu u kojoj na što realističniji i uvjerljiviji način pokušava prikazati onaj pravi divlji zapad u kojem zakoni ne postoje. Osim, jasno, zakona jačega i bogatijeg, dok oni koji su tražili miran i jednostavan život obično i nisu imali previše sreće i nešto bi im se našlo na putu. I vizualno "The Dead Don't Hurt" izgleda impresivno i snimio je to Mortensen na sjajnim lokacijama, a istovremeno je to tako nježan, a tako okrutan i nasilan film.
Premijeru je "The Dead Don't Hurt" imao na festivalu u Torontu, a iako je u svojoj srži to klasični western, snimio ga je Mortensen baš na poseban način. Baš kao u svakom pravom westernu imamo tu sadističkog psihopata koji će se namjeriti na ljude koji teže mirnom i jednostavnom životu. Tu su, jasno, i bogati korumpirani tipovi koji doslovno vladaju gradićem nadomak kojeg su se smjestili Olsen i Vivianne i koji žele zgrabiti još više. No, nema tu klasičnih revolveraških obračuna, potjera, okršaja s indijancima, a tempo je polagan, nekako umirujući da bi nas do kraja Mortensen prilično šokirao. I s prethodnim filmom "Falling" pokazao je Mortensen da je iznimno nadaren i kao scenarist i redatelj, kao vrsnog glumca ga odavno znamo, a ovim westernom to je samo i potvrdio.
Primjedbe
Objavi komentar