S obzirom da smo posljednjih godina zaista preplavljeni biografskim filmovima o životima slavnih glazbenika, nisam znao što očekivati od još jedne biografije Boba Dylana. No, "A Complete Unknown" se pokazao možda i najbolji film iz te niše još od 2005. godine i filma "Walk the Line" o Johnnyju Cashu, a to i ne treba čuditi jer iza oba filma stoji James Mangold. "A Complete Unknown" nam donosi priču o ranim danima Boba Dylana, od trenutaka kada je s ruksakom na leđima i gitarom u ruci početkom 1961. kao 19-godišnjak stigao u New York pa do ljeta 1965. godine kada je odlučio odbaciti okove američke folk glazbe i prebaciti se na električnu, moderniju muziku.
Baš kao što je Phoenix u "Walk the Line" bio izvanredan u ulozi Casha, podjednako sjajan je i još uvijek mladi Timothee Chalamet kao mladi Dylan. Potvrdio je ovom ulogom on da je izvrstan glumac i nevjerojatno je on skinuo ne samo Dylanovo pjevanje, već i njegove geste, mimiku, pokrete, ma sve. Odličan je i već pomalo zaboravljeni Edward Norton kao njegov mentor iz tih ranih dana Pete Seeger, čovjek kojem će do kraja Dylan simbolički zabiti nož u leđa kada odustane od klasičnog folk izričaja i prikloni se modernijim zvucima. No, u ovih nešto više od dva sata shvatit ćemo i zašto je Dylan to odlučio napraviti. Zbog čega je ta najveća zvijezda američke folk glazbe, mladić u kojem su svi vidjeli nekoga tko će folk glazbom doprijeti do širokih masa, gotovo u inat svima odlučio promijeniti smjer i dokazati da muzika nije nešto što se može ukalupiti.
Sjajno Mangoldovih film prikazuje i duh vremena prve polovice šezdesetih. Možda je i tada strah od nuklearnog rata bio na vrhuncu, no djeluje to vrijeme tako romantično i slobodno. Vrijeme u kojem klinac iz Minnesote može doći u New York bez prebijene pare u džepu, samo s gitarom na leđima, ni ne razmišljajući kako će i što će, već s jedinom misijom da uspije i probije se. Vidjet ćemo ovdje da je mladi Bobby stigao u New York kako bi upoznao svog idola, teško bolesnog folk trubadora Woodya Guthriea (Scoot McNairy) uz kojeg će upoznati i Seegera. Uz tog folk-entuzijasta i svojevrsnog kuma američke folk scene, i Dylan će se početi probijati na sceni New Yorka, no vrlo brzo postat će jasno da je pitanje trenutka kada će on postati ogromna zvijezda.
Pratimo tu i odnos Dylana sa ženama, prvenstveno s omiljenom folk kantautoricom
Joan Baez (Monica Barbaro) i njegovom prvom njujorškom djevojkom Sylvie (Elle
Fanning). I jako su zanimljivi ti odnosi, baš kao i sam lik Dylana, taj vječni
mystery man, stalno nezadovoljni mrgud koji će u nešto kasnijoj fazi djelovati
kao da je stalno napušen, mladić koji sipa pjesme kao iz rukava i koji ne želi
biti ono što drugi od njega očekuju. On želi biti ono što sam misli da bi trebao,
čak pomalo i iz inata on kao da želi promijeniti izričaj, zvuk i stil, učiniti
valjda najveće svetogrđe za svakog folk trubadura, okupiti bend i snimiti
moderne pop pjesme na struju. Ipak, nije on prikazan kao svetac, već djeluje on pomalo kao sebičan tip, koji gotovo pa ni sam ne zna što želi i koji kao da pomalo uživa u tome što izigrava povjerenje ljudi oko sebe.
Kako je snimljen "A Complete Unknown" prema knjizi "Dylan Goes Electric!", tako je taj trenutak na poznatom Newport folk festivalu (čiji je organizator bio Seeger) i vrhunac i kraj filma. I još jednom se pokazalo da su filmovi koji se usredotoče na određeni dio života protagonista puno bolji izbor od onih koji u dva sata pokušavaju ugurati cijeli život. Doduše, s Dylanom bi to bilo nemoguće jer za to ne bi bila dovoljna ni serija od desetak epizoda, a Mangold postiže željeni efekt i sjajno je to evociranje na to zanimljivo i dinamično vrijeme. Zaslužio je "A Complete Unknown" i osam nominacija za Oscara, među njima i za najbolji film, režiju i adaptirani scenarij dok je uz Chalameta i Nortona, glumačku nominaciju zaslužila i relativno nepoznata glumica Barbaro.
Primjedbe
Objavi komentar