SAMARITAN GIRL (2004,KOR) - 7/10



Što biste učinili da saznate da se vaša 16-godišnja kći prostituira? I ne radi to zbog novca pošto ima više-manje sve što joj treba, već iz čiste obijesti i znatiželje? To je samo jedno od pitanja kojim se u ovoj drami bavi jedan od najvećih korejskih sineasta Ki-duk Kim. Samaritanku je Kim snimio u stilu klasične predstave. U tri čina. U prvom dijelu, Vasumitri, događa se žrtva, možda i glavni moment u cijelom filmu. U drugom dijelu, Samariji, slijedi zaplet i osveta (jedan od glavnih motiva u korejskim filmovima), a trećem, najpoetskijem dijelu filma, Sonati, slijedi iskupljenje.

Kim se u Samariji između ostalog bavi i licemjerjem modernog društva, u kojem šesnaestogodišnje iz obavijesti i čiste zabave prodaju svoja tijela starijim tipovima, koji bez grižnje savjesti odlaze s djevojkama iako znaju da su one maloljetne. Već na samom početku filma upoznajemo glavne dvije junakinje, Jae-yeong i Yeo-Jin. Prva od njih je maloljetna prostitutka, a druga je neka vrsta njezine svodnice. Vodi brigu o njenim financijama, dežura pred jeftinim motelima, gdje se pohotni starci redaju na djevojkom, a kad ova pomisli odustati od prostitucije, Yeo-Jin je odgovara od toga pošto im treba još novca za putovanje po Europi.

Kako vrijeme odmiče, kasa se puni, a kako Jae-yeong sve više uživa u svom poslu, tako kod Yeo-Jin počinje raditi savjest.. Shvaća da to što rade nije dobro i da bi mogle nastradati, no prekasno. Događa se tragedija. U motel upada policija, a Jae-Yong odluči da će se radije ubiti nego da joj obitelj sazna čime se bavi. Time završava prvi čin, a u nastavku na scenu stupa i otac Yeo-Jin po zanimanju policajac, koji shvaća što se zapravo događa i polako preuzima glavnu ulogu u ovom filmu.

Ki-duk Kim majstor je psihoanalize svojih likova, a iz većine njegovih filmova potpuno mu je jasno da mu je najveći uzor švedski majstor filmske psihoanalize likova, Ingmar Bergman. U Bergmanovom stilu on brižnog oca pretvara u potpuno poludjelog psihopata i ubojicu, kod kojeg ipak na kraju proradi savjest. Zanimljivo je da je Kim poglavlja podijelio i poetski i stilski. Prvi čin je nekako poludokumentaristički, opservacijski. Kao da drugih bitnih likova osim dviju djevojaka i nema. Tek pokoji susret s mušterijama i još brže pojavljivanje druge te tek letimično upoznavanje lika brižnog oca koji svojoj kćeri sprema doručak i budi je za školu. U drugom dijelu, Samariji, u kojem saznajemo tko je zapravo dobra samaritanka nazvana po prispodobi iz Biblije, radnja se odvija puno brže. Dosta eksplicitno nasilje koja je prilično zastupljeno u korejskim filmovima i tu je i više nego prisutno, a vidimo jednu psihičku transformaciju iz normalnog i prosječnog čovjeka u potpunu zvijer. Treći dio nekako najviše odgovara Kimovoj poetici. Esejski završetak filma, opet naizgled idilični prizori i iskupljenje, ali i pročišćenje, tj. svojevrsna katarza.

Više, manje sve Kimove filmove moglo bi se svrstati u klasični art film, a razdoblje od 2003. do 2004. godine vjerojatno je i najplodnije razdoblje u njegovoj karijeri. Samaritanka je snimljena između Kimova dva daleko najbolja i najpriznatija filma, Proljeće, ljeto... i 3-Iron, dva apsolutna remek-djela, s kojima se i svrstao uz bok Joon-hu Bongu i Chan-wook Parku kao vjerojatno najveći korejski redatelj 21. stoljeća, a uz Kineza Wong Kar-Waija kao možda i najvećeg filmskog umjetnika i avangardista Dalekog istoka. Kimovi filmovi rijetko imaju klasičnu linearnu priču, a takav je, jasno, i The Samaritan Girl. Iako se u njemu donekle drži klasične filmske naracije, Kim očito ne može protiv sebe, što je posebno vidljivo u posljednjem dijelu filma, Sonati. Samaritanku ne bih stavio uz bok prethodniku (Proljeće, ljeto...) i nasljedniku (3-Iron), no očito je kako je ovaj film nastao u najplodnijem razdoblju karijere jednog velikog umjetnika i modernista.

Primjedbe