BOOGIE NIGHTS (1997,SAD) - 9/10

 

Još kao srednjoškolac Paul Thomas Anderson snimio je kratki igrani film pod nazivom "The Dirk Diggler Story". Taj je film tada 17-godišnji Anderson koncipirao kao mockumentary, odnosno lažni dokumentarac, a u središtu priče ondje je bio izmišljeni porno-super star s prijelaza iz 70-e u 80-e godine prošlog stoljeća, Dirk Diggler. Lik Dirka Anderson je stvorio po uzoru na slavnog pornog glumca iz tog vremena Johna Holmesa, a osim po detaljima iz života ovaj fikcionalni i stvarni lik imali su još jednu poveznicu. Poveznicu koju dobro znaju svi koji su pogledali upravo Boogie Nights i sjećaju se zadnje scene iz filma. Ili su fanovi retro-porna pa im je poznat lik i djelo "Dugog" Johna.

Desetak godina kasnije od kratkog filma, još uvijek ne pretjerano afirmirani Anderson bacio se u snimanje dugometražnog filma nastalog po vlastitoj priči. Tijekom godina složio je cjelovitu priču, koju je dodatno razradio i ubacio unutra brojne likove koje je ili izmislio ili ih je stvorio također po stvarnim ljudima iz zlatnog doba porna. U vrijeme kad je napisao scenarij, Anderson je bio još neafirmirani 25-godišnjak, a za vrijeme premijere njegovog prijašnjeg filma, dugometražnog prvijenca "Hard Eight", predložak za Boogie Nights nekako je stigao do predsjednika uprave jedne od najmoćnijih produkcijskih kuća u Hollywoodu, New Line Cinema. Tip se odmah zaljubio u priču o usponu i padu porno zvijezde i shvatio je da tu ima "štofa" ne samo za odličan film, nego i za dobru zaradu. I čovjek je imao nos jer je film s relativno skromnim budžetom uprihodio gotovo 50 milijuna dolara u kinima diljem svijeta, a osim što je Andersonu donio prvu nominaciju za Oscara za originalni scenarij, nominirano je bilo i dvoje sporednih glumaca - Burt Reynolds kao redatelj pornića Jack Horner te njegova muza i glavna glumica Amber Waves, koju je utjelovila Julianne Moore.

Dirka Digglera utjelovio je Mark Wahlberg, kojem je to zapravo bila jedna od probojnih uloga u karijeri, a mora se priznati da mu je i više negod dobro sjela uloga tupavog, priglupog, ograničenog mladića željnog slave, koji zapravo ima samo jednu kvalitetu (koju? znaju svi oni koji su gledali ovaj film, a vjerujem da je takvih mnogo, no nije preteško zaključiti). Nakon što Horner u losanđeleskom noćnom klubu upozna 17-godišnjeg Eddiea Adamsa, ponudi mu porno karijeru, što ovaj i prihvati, pomalo zbog žeđi za slavom, a pomalo i zbog nesređene situacije u kući. Ubrzo Eddie uzme umjetničko ime Dirk Diggler i zvijezda je rođena. Jebe Dirk sve živo, njegovi filmovi su hitovi, osvaja čovjek nagrade, ima i toliko željenu slavu i novac, no vrag mu ne da mira. Ipak su to sedamdesete, kokica je na svakom stolu pa naravno da se i naš Bušić navuče na bijelo i počne propadati i uništi si karijeru.

Fascinantno je što je Anderson već kao 27-godišnjak snimio ovako zreo film. Iako je naizgled ova priča prilično ležerna, zabavna, duhovita, u njoj se otkrivaju i sav raskoš i sjaj porno industrije, ali i njezina sva bijeda. Kako izgledaju subine ljudi koji su u tom poslu, kako ljudi koji su izvan tog zatvorenog porno kruga gledaju na njih i kako ih smatraju pravim šljamom, sve je to fino Anderson uspio uklopiti u dva i pol sata koliko traje ovaj film. Perfektna, zaokružena priča o skupini ljudi koja je zapravo dosta izmanipulirana, naivna i prostodušna, a tek kad završi s tim dijelom karijere suoči se s realnošću pravog života. Također, Boogie Nights savršena je razglednica iz tog razdoblja, druge polovice 70-ih i početka 80-ih, kad se plesalo uz disko glazbu uz obilne količine kokaina, koji je bio sveprisutan i trošio se u abnormalnim količinama.

Anderson je i inače poznat kao redatelj koji iznimno veliku pažnju pridaje castingu i radu s glumcima, a ovaj bi film možda bio još i zanimljiviji da su mu pristali igrati svi glumci koje je zamislio. Tako je ulogu Dirka Digglera namijenio prvotno za Leonarda Di Capria, no kako je ovaj upravo u to vrijeme snimao Titanic, morao je odbiti ulogu iako mu se scenarij navodno iznimno svidio. Uloga je potom ponuđena tada neafirmiranom Joaquinu Phoenixu (s kojim je Anderson kasnije radio u Masteru i Inherent Vice), no i on ju je odbio, a potom se sjetio Wahlberga, kojeg mu je preporučio Di Caprio. Burt Renyolds briljirao je u ulozi idealističkog redatelja pornića Jacka Hornera, koji sanja o snimanju porno-remek djela i o svojim glumcima brine kao o vlastitoj djeci. 

No, njemu je ta uloga pripala tek kad su je odbili Bill Murray (što bi tek to bilo, ne želim razmišljati), Harvey Keitel, Warren Beatty, Albert Brooks i Sydney Pollack. Ulogu tamnoputog porno glumca Bucka odigrao je Don Cheadle, no ona je prvotno bila namijenjena Samuelu L. Jacksonu, dok je Rollergirl glumila Heather Graham, a uloga je prije toga bila nuđena Drew Barrymore i Tatum O'Neal. Tu su još i Philip Seymour Hoffman, već spomenuta Julianne Moore, Luis Guzman, Thomas Jane i John C. Reilly.


Primjedbe