GIFTED (2017,SAD) - 8/10

Ovaj je film izašao još početkom godine ako sam dobro primijetio, no tada sam ga odlučio preskočiti jer sam vjerojatno procijenio da se radi o nekoj klasičnoj američkoj sladunjavo - patetičnoj limunadici. Srećom tu sam pogrešku sada i ispravio pošto se Gifted pokazao kao i više nego ugodno, pomalo sladunjavo doduše, iznenađenje, jedan od onih "feel good" filmova nakon kojih se čovjek osjeća nekako dobro. Kako i zašto sam ga se ipak odlučio provjeriti, stvarno ne znam i ne sjećam se, možda mi ga je netko preporučio, možda sam negdje čitao o njemu, možda oboje, pobjegao mi je taj podatak, no najbitnije je da sam ga ipak pogledao i svakako bih to preporučio svima. Makar inače i izbjegavali filmove ovakve tematike, kao što mi je i samom slučaj pošto radije preferiram inače krvave trilere, pomalo uvrnute i nadrealističke art-drame, sf te naravno, westerne, no nekad se pokaže dobrim malo i promijeniti repertoar.

U središtu priče ovdje je sedmogodišnja djevojčica Mary, koja živi s ujakom Frankom u nekakvom ne baš divnom naselju na Floridi. Odmah je jasno da Mary nije obična djevojčica, već da je prilično nadarena, no ubrzo saznajemo da je mala pravi matematički wunderkind i da s pol gasa riješava diferencijalne jednažbe zbog kojih prosječni student elektrotehnike pada matematiku dva. Sad, je li to moguće da klinka od samo sedam godina ima takvu matematičku "vudrenost" stvarno nemam pojma, no dijete je stvarno napredno i očito je da se ne uklapa među svoje vršnjake u prvom razredu. Tu je i ujko Frank s kojim živi, naizgled prilično bonivivanski tip, koji nema stalni posao i popravlja barke u zaljevu, a problemi nastaju kad se pojavi Maryjna baka, odnosno Frankova mama te pokrene borbu za skrbništvo nad malom jer ima ideju klinku valjda odmah ubaciti na drugu godinu faksa.
Sad možda to izgleda kao nekakva moderna i malo modificirana verzija Kramer protiv Kramera, no Gifted je tek u svom manjem dijelu sudska drama u borbi za skrbništvo. U većem dijelu Nadarena je film o tome na koji način pristupiti djetetu koje je očito različito od ostatka vršnjaka i djetetu koje ima intelektualne kapacitete riješiti sve do sada neriješene matematičke probleme i osigurati si mjesto u kući slavnih algebre i geometrije. I dok ujak Frank malu Maricu želi odgajati kao normalno dijete i želi joj priuštiti normalno odrastanje i život, baba bi malu odmah bacila u neki institut pa neka po cijele dane rješava razlomke i korijene ili što već ti napredni matematičari čine. 

Stvarno ugodno izneneđnje od film koje je po mom skromnom sudu izbjeglo zamku patetike u koju upadne dobar dio filmova koji se bave sličnom tematikom. Nadalje, daleko od toga da je Gifted nešto pretjerano originalan ili da nema i nekih mana, no riječ je o jednom od onih filmov koji pomalo i podilazi ukusu publike, što ne mora baš uvijek biti toliko loše. Također bih istaknuo i McKennu Grace, klinku koja je odglumila nadarenu Mary i koja je definitivno jedno od najsimpatičnije djece koje sam u posljednje vrijeme vdio u filmovima. U brojnim filmovima možemo vidjeti i djecu koja i nisu toliko simpatična i duhovita kao ova mala, čak i neku koja budu iznimno iritantna, a takva djeca, kao i uostalom i odrasli iritantni glumci (prvi mi, naravno, napamet pada Nicholas Cage, kad vidim da se on pojavljuje u nekom filmu bez razmišljanja ga zaobilazim jer tu idiotsku facu više ne želim vidjeti nikad) mogu upropastiti film, barem po mom mišljenju. Srećom, to ovdje nije slučaj, nego čista suprotnost, mala je ono što zapravo nosi ovaj divan film od početka do kraja.

Primjedbe