LA STRADA (1954,ITA) – 8,5/10



Federico Fellini danas se smatra jednim od najutjecajnijih autora ne samo talijanskog, već i svjetskog filma, a "La Strada" je bio film kojim je predstavio svijet svoje mašte i film je to zbog kojeg je umalo završio u ludnici. Sam je Fellini za ovaj film rekao da je to kompletni katalog njegovog mitološkog svijeta, opasna reprezentacija njegovog vlastitog identiteta koju je predstavio svima bez imalo zadrške. Film je to na kojem je Fellini radio možda i najdulje od ostalih filmova, a tijekom produkcije susretao se s brojnim problemima od nesigurnih financija, problema s kastingom, brojnih odgađanja, da bi pred kraj snimanja filma doživio živčani slom. Kad je film konačno prikazan, kritike su bile pogubne, a na festivalu u Veneciji čak je došlo i do tučnjave između onih kojima se film svidio i onih koji su ga popljuvali. Danas, više od 60 godina kasnije potpuno je jasno kako je "La Strada" jedno od njegovih najvećih remek-djela i jedan od najutjecajnijih filmova ikad snimljenih. Među svoje omiljene filmove uvrstili su ga brojni ugledni redatelji kao što su Martin Scorsese, Jiri Menzel ili Mike Newell, a čak je i aktualni papa Franjo istaknuo da mu je "La Strada" oduvijek bio najdraži film koji je ikada gledao.

Ovaj film o siromašnoj djevojci Gelsomini (Fellinijeva supruga Giulietta Masina po kojoj je djelomično i osmislio ovaj lik i koja je glumila u njegovim brojnim filmovima) koja je prodana putujećem cirkusantu i snagatoru Zampanu (Anthony Quinn) ujedno je i prvi film kojim je Fellini napravio odmak od neorealizma, poslijeratnog stila u talijanskom filmu. Tom odmaku od klasičnog realizma ubrzo su se priklonili i drugi talijanski filmaši poput Fellinijevog mentora Roberta Rosselinija ili Michelangela Antonionija, a "La Strada" je bio savršen primjer onoga što u budućnosti od ovog filmskog genija možemo očekivati. Ovaj film kao da je samo korak na putu sljedećih remek-djela kao što su "Dolce Vita", "8 i pol" ili "Amarcord", a bio je to i prvi od četiri Fellinijeva filma koji su talijanskoj kinematografiji donijeli Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja. Pomalo nerealno zvuči podatak da Fellini sam nikada nije uspio osvojiti niti jednog Oscara, ako izuzmemo onog koji je 90-ih dobio za životno djelo. 

Primjedbe