WAVES (2019,SAD) - 9/10



I ovo je jedna od onih impresivnih američkih indie drama koje su, čini mi se, barem u nas, prošle dosta nezapaženo, a "Valovi" su definitivno film na koji treba obratiti pažnju. Pratimo ovdje sudbinu dobrostojeće afroameričke obitelji s juga Floride, a mladi američki filmaš Trey Edward Schults s "Waves" je potvrdio da na njega u budućnosti svakako moramo ozbiljno računati. Tyler (Kelvin Harrison) je 18-godišnji maturant čiji život djeluje kao da je iz neke moderne bajke. On je uspješan sportaš, hrvač kojem se smiješi stipendija za sveučilište, a u vezi je sa školskom ljepoticom Alexis (Alexa Demie) te i cijela njegova obitelj izgleda kao ideal-tip moderne uspješne afroameričke obitelji. No, vrlo brzo postat će nam jasno da sve tu baš i nije tako blistavo jer njegov otac Ronald (Sterling K. Brown), i sam nekoć talentirani sportaš, kao da preko svoga sina želi ostvariti svoje neispunjene ambicije.

Tišće Ronald Tylera do krajnjih granica, mladić je pod nevjerojatnim pritiskom da stalno bude najbolji i uspješan na svim poljima, a vrlo brzo sve će se potpuno razletiti. Gotovo istovremeno Alexis će neplanirano ostati trudna, a Tyler će doživjeti ozbiljnu ozljedu ramena koja bi ga mogla koštati karijere. Iako mu je liječnik zabranio bilo kakve hrvačke aktivnosti, Tyler će tabletama za bolove, drogama i alkoholom pokušati premostiti bol i riskirat će čak trajni invaliditet, a život će mu se pretvoriti u potpuni kaos. Dok je u jednom trenutku izgledalo kao da je samo nebo granica za ovog talentiranog, omiljenog i sposobnog mladića, dotaknut će on vrlo brzo samo dno, a skupa sa sobom ondje će povući i cijelu obitelj, oca, maćehu i mlađu sestru. Ne bih želio puno otkrivati od radnje jer skrivaju "Valovi" brojna iznenađenja, a imamo tu i jedan maestralni, gotovo pa psihovski twist, no ovo je bilo potpuno iznenađenje od filma i jedna od onih emotivnih, potresnih, dirljivih, stvarnih i realističnih priča na koje je apsolutno nemoguće ostati hladan.

I vizualno ovaj film djeluje impresivno i upečatljivo, stilizirano, poetično i moderno s puno emocija i empatije, uz impresivnu fotografiju Drewa Danielsa i standardno kvalitetan score Trenta Reznora i Atticusa Rossa. Prava je ovo i društvena, ali i karakterna studija i to ne samo jednog, već nekoliko izvanredno promišljenih i oblikovanih likova, koji zapravo i ne djeluju kao likovi iz filma, već kao stvarni ljudi koji su se našli u stvarnim problemima. Film je to o izborima i odlukama koje usmjeravaju i oblikuju život u kojem na nevjerojatno uvjerljiv način imamo priliku vidjeti što sve može donijeti pogrešan izbor. Baš kao što valovi u stvarnosti idu gore i dolje, od najniže točke do vrhunca pa natrag, tako i svaki život donosi uspone i padove, lijepe i teške trenuce koji se konstantno isprepliću i zapravo čine život.

Nakon što nas je s prethodnim filmom, survivalističkim SF trilerom / hororom "It Comes at Night" prilično uznemirio, Schults (1988. godište, od ovog Teksašanina u budućnosti zaista očekujem puno) je gledatelje s "Valovima" uspio dirnuti duboko u srce. Zanimljivo je kako je Schults filmsku karijeru počeo kao jedan od asistenata režije na hvaljenom filmu jednog puno poznatijeg Teksašanina, "Stablu života" Terrencea Malicka, a njegov utjecaj ovdje je i više nego očit. Nema tu klasične naracijske linije, već je Schults "Waves" snimio pomalo eksperimentalno, antinarativno, gotovo u stilu vinjeta u kojima su ugođaj i emocije ispred same priče, no u ovom slučaju to zapravo ni malo ne utječe na priču koju zapravo pratimo linearno. Najneočekivanije od svega je kud će nas ta modernistička, stilizirana i visokoestetizirana priča do kraja odvesti.

Primjedbe