STOROZH (2019,RUS) - 7,5/10



Jurij Bikov se proteklih godina filmovima kao što su "Major", "Durak" ili "Zavod" predstavio kao možda i vodeći majstor žanrovskog filma u Rusiji, a u istom tonu i sa sličnim temama nastavlja se on baviti i u svom (barem za sada) posljednjem filmu. "Storozh" ili "Čuvar" još jedna je tipična priča iz ruske posttranzicijske svakodnevice, a osim što je napisao scenarij za ovu kombinaciju trilera i drame te je režirao, odlučio je Bikov sam i odigrati glavnu ulogu. I nije to nepoznat teren za njega jer se ispred kamera predstavio već i u prvom filmu s kojim je skrenuo pažnju na sebe, "Majoru" odnosno trileru / drami o policijskom inspektoru koji je izazvao prometnu nesreću, a potom odlučio sve zataškati. Korpulentni, krupni i naizgled grubi Bikov ovaj puta je čuvar napuštenog sanatorija, samotnjak koji je samovoljno završio u potpunoj izolaciji, čiji će se život promijeniti nakon što ondje bane dvoje njemu nepoznatih ljudi.

Stas i Vera su par koji je u bijegu i koji je stalno u svađi i Vladu će vrlo brzo postati jasno da se oni skrivaju od nekoga, a napušteno i izolirano zdanje poput tipičnog socijalističkog sanatorija, učinit će im se kao savršena lokacija. Događa se sve ovo usred zime i sve je prekriveno gustim snijegom tako da je pristup sanatoriju još dodatno otežan, a ispostavit će se nakon nekog vremena da nisu samo Stas i Vera oni koji nešto skrivaju, već i Vlad ima neke mračne tajne i razloge zbog kojih je uopće završio na ovom pustom, hladnom i jezivom mjestu. Iako je prva asocijacija na pusta ogromna zdanja prekrivena snijegom u zimskim razdobljima i nekoliko ljudi zarobljenih ondje, zasigurno "The Shining" Stephena Kinga / Stanleyja Kubricka, ipak će se ova priča razviti u posve drukčijem smjeru.

Poznavajući dosadašnji Bikovljev rad, to zapravo i ne čudi i bilo bi potpuno iznenađenje (vjerojatno i razočaranje) da se odlučio ovaj majstor realističnih drama o ruskoj svakodnevici na taj stereotipni način obraditi temu. Odlučio se Bikov i ovaj put držati poznatog terena i poznatih tema, kriminala, korupcije, dekadencije ruskog društva, posvemašnjeg nasilja i divljaštva koje sve okružuje. Da je ova ekipa u sličnim problemima kao i ekipa u dobrom dijelu njegovih prijašnjih filmova, ali i ostalih filmova koje snimaju ostali autori iz Rusije koji se također često dotiču sličnih tema, shvatit ćemo kad se ispostavi da Vera i Stas kod sebe imaju lijepu količinu novca. Iako je "Storozh" ipak za nijansu slabiji od njegovih prethodnih filmova, svejedno je Bikov nastavio snimati filmove na visokom nivou i definitivno je on i dalje autor vrijedan gledanja. 

Primjedbe