SORCERER (1977,SAD) - 8/10


Američki filmaš William Friedkin na vrhuncu karijere bio je sedamdesetih godina prošlog stoljeća kad je nizao hit za hitom. Niz je započeo kultnim akcijskim krimićem "Francuska veza", potom je slijedio čuveni horor "Egzorcist", a za završetak Friedkinovih sedamdesetih uslijedio je još jedan uzbudljivi pustolovno - akcijski triler. Iako "Sorcerer" nije ni približno imao takav komercijalni uspjeh kao dva ranije navedena filma, svejedno je to pravi, adrenalinski akcić čiji je neuspjeh na kino blagajnama sam redatelj najviše pripisivao pehu. Poklopilo se da je "Sorcerer" u američka kina stigao iste večeri kao prva epizoda Lucasovih "Star Warsa", a ispostavilo se da su valjda svi umjesto avantura u srednjoameričkim džunglama, odlučili gledati avanture u svemiru.

I dok su "Zvjezdani ratovi" i danas pop-kulturni fenomen te se nastavci, spin-offovi i što sve ne iz Lucasovog svijeta štancaju i dalje, Friedkinov "Sorcerer" već je pomalo zaboravljen, no riječ je o filmu koji je tek naknadno dobio status koji zaslužuje. Sam Friedkin "Sorcerera" je oduvijek isticao kao osobnog favorita među filmovima koje je snimao, a bila je to zapravo i druga adaptacija romana Francuza Georgesa Arnauda iz 1950. "La salaire de la peur". Prvu verziju "Nadnice za strah" snimio je još Francuz Henri - Georges Clouzot pedesetih godina i film je to koji i danas strši kao remek-djelo i jedan od najboljih žanrovskih filmova iz tog razdoblja. Stoga i ne čudi da Friedkin nije želio snimati puki remake svima dobro poznatog filma, već je Arnaudovu priču dosta izmijenio, nešto dodao, nešto izbacio i dobio pustolovni akcijski triler na koji se zaista može gledati kao na film za sebe.

Baš kao i u Clouzotovom filmu, i ovdje nas priča vodi u izolirano mjesto u južnoj ili srednjoj Americi, gdje je utočište pronašlo četvero bjegunaca od zakona sa svih strana svijeta. U prologu saznajemo kako je svatko od njih završio upravo u tom šupku svijeta iz kojeg se svi nadaju pobjeći, no ni plaćeni ubojica iz Meksika Nilo, palestinski terorist Kassem, francuski bankar Victor, kao ni američki razbojnik Jackie Scanlon (Roy Schneider), nemaju novca da bi od tamo pobjegli. Svi oni pod lažnim identitetima žive u izoliranom seocu Porveniru, a životi praktički svih mještana ovise o američkoj naftnoj kompaniji koja ondje eksploatira prirodne reusrse.

Nakon što jedna bušotina eksplodira, vlasnici kompanije potražit će zainteresirane za dobro plaćen, ali nevjerojatno opasan zadatak. Naravno da će te dobrovoljce činiti kvartet koji smo ranije upoznali i oni će kroz opasan teren, kroz džungle i ostale opasnosti u krševima od kamiona više od 300 kilometara, morati prevesti nitroglicerin. Scenarij za "Sorcerera" (film je dobio naziv prema imenu jednog od kamiona, a kamion je to ime dobio prema albumu Milesa Davisa koji se tako zvao i objavljen je uoči početka produkcije) napisao je Walon Green (The Wild Bunch), a kao vizualni uzori Friedkinu su poslužili Hustonovo "Blago Sierra Madre" i Herzogov "Aguirre". Upravo ta realističnost tog zahtjevnog zadatka zapravo je i najveći plus ovog pustolovnog akcića i ponajviše zahvaljujući tome uspio je "Sorcerer" preživjeti i ostati svjež.

IMDB LINK 

Primjedbe