A SHORT FILM ABOUT KILLING (1988,POLJ) - 8/10




 

Poznata drama velikog poljskog filmaša Krzysztofa Kieslowskog svjetlo je dana ugledala iste godine kada je u Poljskoj ukinuta smrtna kazna, jedna od glavnih tema kojom se bavi film koji se u skraćenoj verziji našao i kao jedna od deset priča u čuvenom "Dekalogu". Nagrađen je "A Short Film About Killing" u izboru za najbolji europski film godine te je dobio nagradu žirija u Cannesu, a vidimo ovdje zbilja otužnu i jadnu sliku Poljske u zadnjim godinama komunizma. Snimljen je film tako da se dodatno pojača taj dojam bijede, beznadnosti i potpunog kolapsa u terminalnoj fazi komunizma, a spojit će se ovdje životi tri muškarca. Jedan od njih je 21-godišnji lutalica Jacek (Miroslaw Baka), koji je tek sa sela stigao u Varšavu i mladić je to očito problematične prošlosti i psihe. Drugi važan lik je sredovječni taksist, zlobni i korumpirani tip, a treći lik na kojeg treba obratiti pažnju je idealistički mladi pravnik Piotr (Krzysztof Globisz), koji je taman položio pravosudni ispit i postao odvjetnik.

Naizgled je to tipična priča o zločinu i kazni jer će mladi lutalica nakon što iz čistog mira odluči ubiti taksista, završiti na sudu, a od smrtne kazne će ga pokušati spasiti upravo odvjetnik idealist koji vjeruje da bi smrtna kazna morala biti ukinuta. Iako je Jacek zaista počinio nezamislivi zločin koji zaslužuje kaznu, Kieslowski u svom hladnom, mučnom i nelagodnom filmu kao da želi prikazati i pokazati koliko su zapravo obje te smrti besmislene i nepotrebne. I moralno neprihvatljive. Jer dok Jacek taksista ubija sporo i traje to, traje i traje pošto i sam ovaj bolesni mladić nije bio svjestan da uzeti nekome život i nije tako jednostavno kao što je mislio, njegova smrt puno je brža. No, ono što je sporo i dugotrajno je cijela ta sudsko - birokratska procedura, a spoznaja da znaš točan datum kada ćeš ostati bez života, nešto je što je nemoguće zamisliti.

I što je najstrašnije od svega, ostaje nam potpuno nejasno zašto je 21-godišnji lutalica odlučio ubiti taksista. Nije jasno to ni njemu iako ćemo kasnije saznati njegovu tužnu i zastrašujuću obiteljsku priču i što se to dogodilo zbog čega je napustio svoje selo. Definitivno je jedna od intencija jednog od najvećih poljskih filmaša svih vremena bila i šokirati publiku jer iako obje scene oduzimanja života koje ovdje vidimo i nisu nešto grozno u odnosu na sve te silne smrti koje možemo vidjeti u prosječnom hororu, akcijskom ili ratnom filmu, sjajno je Kieslowski pogodio atmosferu i ugođaj ovog filma. Baš zbog toga prva smrt djeluje potpuno šokantno i uznemirujuće, a cijela situacija oko druge smrti potpuno dehumanizirajuće, odbojno. Još jednom je Kieslowski i ovim filmom uspio pokazati da je vrstan autor koji sjajno kombinira stil i sadržaj te je prava šteta što je umro prerano, s nepunih 55 godina tijekom operacije srca nakon što je doživio težak infarkt. 

IMDB LINK 

Primjedbe