THE LAST VERMEER (2019,SAD) - 6,5/10


 

Propuštena je ovdje velika prilika i snimio je američki poduzetnik i milijarder (aktualni vlasnik nogometnog kluba Roma) Dan Friedkin prosječnu biografsku dramu o vjerojatno najvećoj prijevari u svijetu umjetnosti ikada. Ovaj poduzetnik težak više od četiri milijarde dolara prije nekoliko godina se bacio i u filmski biznis. Prvo kao producent, a potom je očito shvatio da bi i sam mogao režirati filmove. Rezultat toga je osrednja biografija o Nizozemcu Hanu van Meegerenu, ne pretjerano talentiranom slikaru kojeg je povijest ipak upamtila kao najpoznatijeg krivotvoritelja. Priča ovdje kreće odmah nakon II svjetskog rata nakon što je pronađen niz slika kojih su se dokopali nacistički vođe poput Hermana Göringa. U njegovoj kolekciji pronađena je slika slavnog nizozemskog slikara Vermeera koju mu je prodao upravo Van Meegeren.

Nekadašnji poručnik u nizozemskom pokretu otpora Joseph Piller (Danac Claes Bang kao da se specijalizirao za uloge u filmovima o umjetnosti jer nakon "Square" i "Burnt Orange Heresy" evo ga u još jednom takvom filmu) sada radi za saveznike koji upravljaju Nizozemskom dok se ne oformi vlada i ne profunkcioniraju domaće poluge vlasti. Vidimo na ulicama svakodnevne egzekucije kolaboracionista, a Piller je dobio zadatak istražiti umjetničku galeriju za koju se pretpostavlja da je bila paravan za nacističke špijune. Tako će doći i do Van Meegerena koji je za rekordnu svotu prodao Göringu Vermeerovu sliku, zbog čega mu se zbog kolaboracionizma i prodaje nacistima nizozemskog kulturnog dobra smiješi smrtna kazna.

No, Van Meegeren u pomalo grotesknoj i pretjeranoj izvedbi inače dobrog Guya Pearcea polako će istražiteljima otkrivati okolnosti o tom poslu. Paralelno sa saveznicima za istragu će postajati zainteresirane i nizozemske novooformljene tajne službe koje bi pompoznog i ekscentričnog slikara, trgovca umjetninama i bonvivana riješile po kratkom postupku. No, Piller će shvatiti da je priča tu puno kompleksnija i da nije tako jednostavna, a sve će se razotkriti na suđenju nakon kojeg će Van Meegeren postati nacionalni heroj. Posebnu uslugu Friedkinu nije napravio ni trijumvirat scenarista koji je prilično neinventivno složio scenarij prema biografskoj knjizi "The Man Who Made Vermeers" Jonathana Lopeza koji je godinama istraživao Van Meegerena, njegov život i došao do brojnih saznanja.

Najveći plus ovog filma je kvalitetno prikazano okruženje razrušene i poharane Nizozemske nakon II svjetskog rata, a priča je nažalost postavljena nekako banalno i potpuno pogrešno. Vjerujem da je priča o Vermeeru i njegovim izgubljenim slikama koje su se počele pojavljivati tridesetih dobro poznata mnogima, a highlight cijelog filma je upravo suđenje na kojem saznajemo sve ono što znamo i što se pokušava prikriti tijekom cijelog filma iako i onima kojima nije poznata priča o Van Meegerenu vrlo brzo postane jasno što se zapravo dogodilo.  

IMDB LINK 

Primjedbe