NORTE, THE END OF HISTORY (2013,FIL) - 8,5/10


 

Filipinac Lav Diaz već odavno je od Mađara Bele Tarr preuzeo štafetu prvoborca filmskog stila ili pokreta koji se naziva slow-cinema. Ovaj diplomirani ekonomist koji je u film ušao kao kritičar pa kao 40-godišnjak krajem devedesetih debitirao i kao režiser, već godinama je jedan od miljenika europske kritike, a snima on filmove koji znaju trajati i po pet ili osam sati. S "Norte, the End of History" (koji traje nešto više od četiri sata) predstavio se u sekciji Un Certain Regard festivala u Cannesu, a osvajao je on i Zlatnog lava u Veneciji i Zlatnog leoparda u Locarnu za neke druge svoje filmove.

Autor je to itekako prepoznatljivog stila i drži se Diaz toga već godinama, a kao inspiracija za ovu krimi dramu poslužio mu je klasik Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, "Zločin i kazna". No, za razliku od Raskoljnikova koji je u čuvenoj knjizi sjekirom zatukao staru lihvaricu Aljonu Ivanovnu pa sljedećih sedam dana kontemplirao što učiniti, predati se ili ne, zbog zločina propalog studenta prava Fabiana (Sid Lucero), netko drugi će odgovarati. I Fabian će staru lihvaricu, ali i njenu kćer koja će postati svjedokom zločina, ubiti ne samo da bi se dokopao njenog novca, već i iz naivnih razloga da čini nešto dobro. Da svijet lišava jedne grozne osobe koja parazitira na nesreći drugih, no ovaj ogorčeni student koji voli filozofirati, moralizirati i pametovati, neće razmišljati da će zbog zločina koji je on počinio, ispaštati netko drugi.

Do tog ključnog trenutka filma, odnosno do ubojstva salaste i groteskne kamatarke i igrom slučaja njene kćere, proći će dobra četvrtina filma. Do tada ćemo već dobro upoznati ne samo Fabiana, već i ljude koji će ispaštati zbog njegovog čina. Umjesto njega će u zatvoru završiti siromašni seljak Joaquin, koji je zbog ozljede ostao bez posla i ne može više prehranjivati obitelj, suprugu Elizu i dvoje djece. Kad ostanu bez prihoda, Joaquinova obitelj bit će prisiljena od lihvarice posuđivati novac, a samo nekoliko sati prije no što će Fabian ubiti lihvaricu, Joaquin će se upustiti u žučnu svađu s njom. Dakako da će zbog toga biti ne samo glavni osumnjičenik, već će ga ubrzo osuditi na doživotnu robiju, a Fabian će pokušati pobjeći od onoga što je učinio.

Pušta nas Diaz da i prije tog ključnog čina upoznamo likove i shvatimo tko su oni, a njihove sudbine pratimo i u sljedećim godinama. Kako je Diaz u svojim filmovima obično i sjajan istraživač recentne povijesti pa i kritičar sadašnjosti Filipina, tako kroz lik Fabiana i njegove djetinjaste ideje o revolucijama, izdajama i bezbrojnim nekažnjenim zločinima, upoznajemo tu egzotičnu zemlju. Baš kao što gotovo nitko kroz povijest nije odgovarao za sve te silne prevrate, masakre, pučeve, građanske ratove, tiranije i sve ostalo, tako će i Fabian biti uvjeren da je njegov zločin jedan od onih zbog kojih se ne mora odgovarati.

No, spoznaja da je zbog njegovog čina u zatvoru završio netko drugi i da je ugrožena egzistencija jedne siromašne, prosječne, tipične filipinske obitelji, navest će ga na razmišljanje o onome što je učinio. Čeznut će on za iskupljenjem, počet će očajavati zbog toga što je prošao nekažnjeno, a do kraja će i potpuno psihički otići kvragu i nastaviti činiti jezive gadosti. Baš kao i "Zločin i kazna", tako i "Norte, the End of History" postavlja pitanje može li se pobjeći od onoga što si učinio. Iako je to film koji zahtjeva puno strpljenja, baš kao i velika većina onoga što je Diaz snimio i "Norte" je savršeno promišljena, duboka i pametna psihološka drama kojom je do savršenstva dotjerao svoj ionako prepoznatljivi stil.

IMDB LINK 

Primjedbe