ELEVATOR TO THE GALLOWS (1958,FRA) - 8/10


 

Louis Malle se predstavio još i prije nego što je krenuo filmski pokret poznat kao francuski novi val. Ušao je on u svijeta još u ranim dvadesetim godinama života, prvo kao snimatelj i suredatelj pustolovu i slavnom istraživaču mora Jacquesu Cousteauom s kojim je zajedno snimio Oscarom nagrađeni "Tihi svijet". Potom je asistirao Robertu Bressonu na klasiku "A Man Escaped", a s jedva navršenih 25 godina snimio je on "Lift za gubilište". Stlizirani noirovski krimić koji se smatra jednim od filmova koji su zapravo otvorili put francuskom novom valu iako se sam Malle nikad nije smatrao dijelom tog pokreta.

Film je to posebne estetike i stila, modernistički krimić koji se ističe i sjajnom originalnom glazbom Milesa Davisa, a film je to koji je veliku zvijezdu stvorio od francuske glumice Jeanne Moreau. Ona je Florence Carala, supruga bogatog industrijalca i trgovca oružjem Simona, a u tajnoj je vezi s Julienom Tavernierom (Maurice Ronet), bivšim pripadnikom Legije stranaca i veteranom ratova u Indokini i Alžiru koji radi za Simona. Isplanirali su njih dvoje nešto što smatraju savršenim ubojstvom jer Julien će ubiti šefa njegovim pištoljem u njegovom uredu i iscenirati da sve izgleda kao samoubojstvo. No, po izlasku iz zgrade zaglavit će u liftu između katova pošto će zaštitar isključiti struju i ne znajući da je Julien i dalje u zgradi.

Bit će to tek početak problema za Juliena jer njegov automobil parkiran ispred zgrade će ukrasti sitni lopov Louis koji će se s djevojkom Veronique zaputiti u vožnju. Za to vrijeme će ga Florence čekati u obližnjem kafiću, a kada vidi mladu Veronique kako ulazi u Julienov auto, pomislit će da je on promijenio plan. Bit će to tek početak svega jer priča će se tu potpuno zakomplicirati i razviti na posve neočekivan način. Dok se čini da bi Julien mogao proći nekažnjeno za zločin koji je počinio, naći će se on u problemima zbog nečega sa čime uopće nema veze. Snimio je Malle iznimno zanimljiv, dinamičan i originalan film u kojem sjajno kombinira stil američkog film noira s europskim stilom.

Djeluje to tako svježe, originalno, moderno i po načinu naracije, i po fotografiji i montaži i zaista je nevjerojatno kako je u to vrijeme u Francuskoj toliko mladih filmaša gotovo istovremeno dobilo priliku za izražavanje. Za razliku od ostalih svojih kolega, Malle je imao i prilično uspješnu inozemnu karijeru i potkraj sedamdesetih se odlučio on okušati i u Hollywoodu gdje je također snimao zanimljive, provokativne i kontroverzne filmove. No, najbolje je on filmove ipak snimio u Francuskoj, a u sam vrh njegovog stvaralaštva svakako spada "Elevator to the Gallows". Film snimljen s minimalnim budžetom, a netko je dobro primijetio da je ovaj krimić gotovo pa preteča ključnog novovalnog filma, Godardovog "Do posljednjeg daha".

IMDB LINK 

Primjedbe