CASINO (1995,SAD) - 10/10


 

Martina Scorsesea bi se, između ostalog, moglo opisati i kao najdugovječnijeg kroničara organiziranog kriminala u Americi na filmu. Naravno da nas je Francis Ford Coppola ekranizacijama romana "Kum" Maria Puza prvi na pravi način uveo u svijet italoameričke Cosa Nostre, no Scorsese je taj koji već 40 i više godina u svojim filmovima prikazuje život mafije. I radi to na senzacionalan način, još od "Goodfellas" pa je tako "Casino" logičan nastavak te priče za koju je ponovno angažirao svoja dva omiljena glumca tog vremena Roberta De Nira i Joea Pescija. Snimio je on još jednu epsku gangstersku dramu po djelu Nicholasa Pileggija, novinara koji je od pedesetih desetljećima pratio organizirani kriminal u Americi.

I dok smo u "Kumu" saznali na koji način mafija funkcionira, a načine funkconiranja mafije je Scorsese produbio u "Dobrim momcima", "Casino" je priča o načinu na koji je mafija vodila tvornicu novaca zvanu Las Vegas. Svi likovi ovdje osmišljeni su po stvarnim ljudima, a iako film traje dobra tri sata, gledatelj uopće nema takav dojam jer u "Casinu" je još jednom Scorsese potvrdio kakav je majstor. Dinamično je to i nevjerojatno brzo, a dva glavna lika, profesionalni kockar i kladioničar blizak mafiji Sam "Ace" Rothstein (De Niro) kojem će ista ta mafija povjeriti vođenje najvećeg kasina te okrutni mafijaški utjerivač dugova Nicky Santoro (Pesci) su ujedno pripovjedači koji nas upoznaju s cijelim tim sustavom.

I baš kao što smo s "Kumom" imali osjećaj da nas Coppola uvodi u jedan do tada potpuno nepoznati, tajni svijet mafije dobro skriven od očiju javnosti, isto čini i Scorsese u "Casinu". Prva trećina filma čija se radnja odvija od 1973. do 1986. godine funcionira gotovo kao dokumentarac dok saznajemo sve te skrivene detalje o načinima funkcioniranja života Las Vegasa. Dok doznajemo načine na koji mafijaši izvlače novac iz kasina, kako se zamračuje sva ta silna nova koja se ondje okreće, koji su trikovi da oni koji se osjećaju kao pobjednici već sljedećeg dana izgube još veći novac. Sve je ondje posloženo na način da su kasina jedina koja dobivaju, a svi oni koji pokušavaju prijevarom ili nekom domišljatošću izvući neki novac, neće se dobro provesti.

Lik Rothsteina osmišljen je prema stvarnom čovjeku Franku Rosenthalu koji je počeo kao kladioničar u Chicagu, a pažnju mafije je privukao jer se pokazao kao sjajan s brojevima i uvijek im je donosio novac. To će biti presudno da ga postave za skrivenog šefa kasina Tangier's, a on ne samo da je iznimno oprezan, staložen i proračunat tip, već izbjegava on nepotrebne probleme koji privlače pažnju. No, nevolja će i njega pronaći i to u liku elitne prostitutke Ginger (Sharon Stone zaslužila je nominaciju za Oscara za najbolju sporednu ulogu), ljepotice u koju će se doslovno zaljubiti čim je primijeti u svom kasinu. I premda će mu od početka biti jasno da će mu Ginger samo donijeti probleme i da je ona s njim samo zato što je bogat i obasipa je skupim poklonima, svejedno će se vjenčati i bit će to početak njegovog kraja.

Drugi razlog Aceovih problema bit će Nicky, njegov prijatelj iz djetinjstva, sada mafijaški siledžija kojeg će put također odvesti u Las Vegas. On je lopov i hladnokrvni, okrutni ubojica, sadist spreman na sve koji će od početka početi privlačiti previše pažnje na sebe i sve će to voditi prema potpunom kaosu kojeg neće uspjeti izbjeći ni Ace. FBI i istražitelji sve više će pratiti što se događa oko kasina i postajat će im jasno da su oni zapravo vlasništvo mafije, a "Casino" bi se moglo opisati i filmom koji prikazuje kraj tog "zlatnog" razdoblja Las Vegasa. Čudesan je to i nevjerojatan film kojim je Scorsese još jednom dokazao genijalnost i nevjerojatnu sposobnost da na tako jednostavan i uvjerljiv način prikaže kako izgleda taj tajni, nepoznati svijet u koji je smrtnicima inače strogo zabranjen ulaz.

IMDB LINK 

Primjedbe