Zemlja je
oduvijek bila najvažniji resurs za ljude pa zato i ne čudi da se
kroz povijest vodilo toliko ratova upravo zbog zemlje. Kad malo bolje
promislimo, i danas se vode brojni ratovi ne samo zbog zemlje i onog
što se nalazi na njoj, već i onog što se nalazi ispod nje. No, ti
ratovi ne vode se samo na klasični način odnosno oružjem, već se
oni vode i mnogo sofisticiranijim metodama poput mešetarenja,
prenamjena zemljišta, špekulacija, diverzija i sveg ostalog za čime
polaze oni koji bi se dokopali određene parcele. I sami smo svjesni
kako se kod nas prenajenjuju zemljišta i poljoprivredna preko noći
postaju građevinska, a što se tek onda događa u zemljama poput
Amerike gdje postuje bespuća i bespuća zemlje koje, naizgled, samo
čekaju da ih netko zgrabi. Upravo je borba za zemlju u središtu
priče serije "Yellostone" za koju je zaslužan sve
zaposleniji Taylor Sheridan (Sicario, Hell or High Water i Wind
River), koji je sam napisao seriju i režirao je svih devet epizoda.
Baš kao i
mnogi poznati glumci čije su karijere posljednjih godina negdje
zaglibile i zagubile se, televizija je poslužila kao veliki
come-back već pomalo zaboravljenoj zvijezdi 80-ih i 90-ih godina
prošlog stoljeća, Kevinu Costneru. Uloga "pater familiasa"
Johna Duttona, velikog zemljoposjednika i vlasnika jednog od najvećih
rančeva u Americi vjerojatno je najbolje što smo vidjeli od
Costnera u dugo, dugo godina. Dutton je vlasnik ranča u Montani po
imenu Yellowstone, koji se prostire uzduž Montane, a graniči s
obližnjim gradom koji se širi, indijanskim rezervatom i istoimenim
nacionalnim parkom. Zato i ne čudi da je ranč Duttonovih meta
brojnih mešetara i muljatora, koji bi se htjeli dočepati velike i
kvalitetne zemlje koju ova obitelj uživa vež generacijama. Daleko
od toga da Duttoni na to gledaju skrštenih ruku jer John Dutton
najmoćniji je čovjek u cijeloj Montani, koji u rukama drži
praktički cijelu političku i sudski vlast, a riječ je o čovjeku
kojeg bi se najbolje dalo opisati kao križanca Shakespeareovog
kralja Leara i Vita Corleonea.
Jer unatoč
tome što je Johnu Duttonu obitelj na prvom mjestu i učinit će sve
da zemlju sačuva od svih napada za tri sina i kćer, ta zemlja za
njega ujedno je i svojevrsno prokletstvo koje je ovu obitelj potpuno
uništilo. Dok su Duttonova djeca još bila mlada, njihova majka, a
Costnerova žena tragično je stradala svima njima pred očima i to
je obilježilo ovu obitelj za sljedećih dvadeset godina. Jednako
koliko stari Dutton, sva njegova djeca su također gotovo pa uništena
tom tragedijom od koje se nikada nije oporavila, a stari nad njima,
baš kao i nad suvremenim kaubojima koji rade na njegovom ranču i
koje žigoše poput stoke da bi mu dokazali vjernost, provodi pravu
psihofizičku torturu i ne dopušta da se išta događa mimo njegova
znanja. Uz fantastično izgrađene likove i jednako kvalitetno
razrađene odnose među glavnim likovima, Sheridan je još jednom
pokazao da je danas nenadmašan u prikazivanju aktualnog stanja
američkog zapada i srednjeg zapada.
Problematikom
indijanaca koji su smješteni u rezervate pozabavio se Sheridan i u
svom posljednjem filmu "Wind River", no ovdje baca i
potpuno novo svjetlo na stoljećima obespravljene i ubijane američke
urođenike. Tako vidimo da se indijanci obilato iskorištavaju, a
posebno činjenica da su urođenici oslobođeni plaćanja poreza. To
ne koriste samo Amerikanci, već i mnogi indijanci sami koji na
području indijanskih rezervata prave kockarnice, hotele i što već
ne, a preko njih novac peru brojni kriminalci. I lokalni indijanski
poglavica Rainwater jedan je od onih koji su se bacili u takve
rabote, a savršenog partnera on pronalazi u tipu po imenu Dan
Jenkins, koji je u Montanu stigao iz Kalifornije (gusaru, kako bi ga
nazvali lokalci) i koji se također nada profitirati na
malverzacijama sa zemljom. I Rainwater i Jenkins tako će pokušati
sve da se dokopaju zemlje Duttonovih, no nešto će se ipak morati
pitati Kevina Costnera i ostatak ekipe.
Fino i polako
gradi Sheridan ovu priču, koja iz epizode u epizodu postaje sve
zanimljivija i baca potpuno novo svjetlo na ovaj dio Amerike o kojem
baš i nemamo priliku toliko često nešto zanimljivo vidjeti.
"Yellowstone" je mračna i realistična serija o ljudima
koji su zapeli između prošlosti i sadašnjosti i koji se teško
snalaze u novonastalim uvjetima, a u njima se zapravo ni ne žele
snaći, već će učiniti sve da se status quo održi što dalje. A
to znači da će morati pribjeći ubojstvima, obiteljskim svađama,
izdajama, intrigama i prijevarama. Zanimljivo je kako je već nakon
prve epizode koju je samo u Americi pogledalo više od pet milijuna
ljudi Paramount donio odluku da će se snimati i druga sezona koja bi
svjetlo dana trebala ugledati sljedeće godine, kako bismo mogli
saznati kako će se rasplesti sudbina kralja Leara iz Montane.
U drugoj
sezoni nastavljamo odmah gdje smo stali u prvoj, a iako je Sheridan
režiju ovaj puta prepustio nekim drugim ljudima, i dalje je on
glavni scenarist i kreator svega. Situacija postaje još kompleksnija
jer će se pojaviti ondje i neki novi, još okrutniji i još opasniji
neprijatelji, a kroz prizmu obitelji Dutton i dalje pratimo sve ono
najbolje i najgore što u sebi nosi Amerika. I u trećoj sezoni priča
se fino zaokružuje, likovi se razvijaju i definitivno "Yellowstone"
nije jedna od onih serija koja se snima samo da se snima, već je sve
tu jako dobro osmišljeno. Četvrta sezona donosi možda minimalni pad jer priča tu stalno kao da se vrti u krug i kraj se uopće ne nazire. Zanimljivo je kako su u međuvremenu Sheridan i njegova ekipa izbacili i seriju "1883." koja nas vodi u početak sage o dinastiji Dutton, no tu ću seriju, barem za sada, preskočiti.
Primjedbe
Objavi komentar